کد خبر : 10567
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 5 ژانویه 2023 - 23:04

مسئول دوتابعیتی خوزستانی کیست؟

مسئول دوتابعیتی خوزستانی کیست؟

راوی جنوب، دو تابعیتی بودن به معنای این است که فرد هم زمان شهروند دو کشور محسوب می شود، که می تواند از این مزیت کمال بهره را ببرد و این بهره مندی از مزایای هر دو کشور از نظر حقوقی احکام و قوانین پیچیده ای دارد. در ایران عمدتا برای افراد دوتابعتی ممنوعیت قرار

راوی جنوب، دو تابعیتی بودن به معنای این است که فرد هم زمان شهروند دو کشور محسوب می شود، که می تواند از این مزیت کمال بهره را ببرد و این بهره مندی از مزایای هر دو کشور از نظر حقوقی احکام و قوانین پیچیده ای دارد.
در ایران عمدتا برای افراد دوتابعتی ممنوعیت قرار گرفتن در پست های مدیریتی و تاثیرگذار وجود دارد و این قانون شامل هرسه قوه می شود.
چرا؟ به این دلیل که مردم ایران بارها از مدیران و مسئولان دوتابعیتی آسیب جدی دیده اند.
موضوع دوتابعیتی بودن مدیران و نگرانی‌ها از زمانی شروع شد که خاوری مدیرعامل سابق بانک ملی پس از روشن شدن پرونده فساد سه‌هزار میلیاردی از سمت خود استعفا داد و به‌واسطه تابعیت کانادایی خود و خانواده‌اش کشور را ترک کرد و هیچ‌گاه برای پاسخگویی درباره تخلفات اقتصادی خود به کشور بازنگشت.
کشورهایی مانند دانمارک، چین، هند، نروژ و ژاپن با وضع قوانینی بازدارنده، داشتن بیش از یک گذرنامه را منع کرده‌اند. همچنین در اکثر کشورهای عربی به‌خصوص عربستان سعودی، داشتن تابعیت دوگانه منع شده است و در این کشور جریمه‌های سنگینی نیز درنظر می‌گیرند.

چرا مسئولیت گرفتن دوتابعیتی‌ها خطرناک است؟
درست است که داشتن تابعیت مضاعف برای اتباع ایرانی جرم نیست اما قوانین موضوعه کشور برای چنین افرادی محدودیت‌های سیاسی و تملیکی را در نظر گرفته که بی‌توجهی به آنها و به‌کارگیری چنین افرادی در پست‌های مهم می‌تواند منافع کشور را با تهدید مواجه کند.
آن هم در حالی که در چند سال اخیر بحث «نفوذ» با توجه به تأکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی شکل جدی‌تری به خود گرفته است.
یک وجه خطرناک موضوع دوتابعیتی‌ها، تعهداتی است که آن‌ها در قالب سوگندنامه به کشور‌های غربی می‌دهند و در واقع سوگند یاد کرده‌اند که منافع آن کشور را ارجح بر منافع سایر کشورها بدانند.
به‌عنوان مثال فردی که در قالب‌هایی همچون «سیتی‌زن»، «گرین کارت» و «اقامت»، تابعیت کشور آمریکا را اخذ می‌کند، متعهد می‌شود که وفاداری خود به هر پادشاه یا دولتمرد و دولت و حکومت و مملکتی را که تاکنون شهروند آن بوده طرد کند و در برابر تمامی دشمنان داخلی و خارجی به دفاع و حمایت از قانون اساسی و قوانین ایالات متحده بپردازد و به آن ایمان و وفاداری واقعی بورزد و هنگامی که قانوناً لازم باشد برای دفاع از ایالات متحده تفنگ به دست بگیرد!
تعهدات اخذ تابعیت کانادا، انگلیس و سایر کشور‌های غربی نیز با مورد فوق‌الذکر تفاوت چندانی ندارد؛ در سوگندنامه شهروندی کانادا که هنوز هم به‌عنوان یکی از اقمار انگلیس شناخته می‌شود، آمده است: «من قسم می‌خورم که به ملکه الیزابت دوم، ملکه کانادا، و وارثان و جانشینانش، باوفا باشم و در وفاداری باقی بمانم و با وفاداری، قوانین کانادا را رعایت کنم و تمام وظایفم را به‌عنوان یک شهروند کانادایی اجرا کنم»!

چرا موضوع دوتابعیتی ها را مطرح کردیم؟
اخیرا با دنبال کردن مطالب یکی از همکاران خبرنگار به نام حسین اسکندری متوجه شدم شخصی به نام #عبدالرضا_حرمتی برای اقامت دائم به همراه خانواده به کشور استرالیا رفته است. طبیعتاً باید اقامت آن کشور را نیز گرفته باشد.
اما در کمال تعجب حرمتی با وجود داشتن اقامت کشوری دیگر همچنان رییس نظام مهندسی معدن خوزستان است.
اکنون این سؤال مطرح می‌شود که مدیر و یا فردی که متعهد شده برای دفاع از یک کشور دیگر (که ممکن است متخاصم و یا مخالف با انقلاب اسلامی باشد) سلاح به دست بگیرد و یا برای وفادار ماندن به یک حکومت دیگر قسم خورده، آیا صلاحیت تصدی کرسی‌های مدیریتی و حتی مسئولیتی را دارد؟!

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.