اجتماعیتحلیلییادداشت
موضوعات داغ

اهواز، محتاج پذیرش تکثر فرهنگی و مدارا

خوزستان روزگاری با تنوع قومی، مذهبی و فرهنگی همراه بوده، که گاه از آن بعنوان یک ایران کوچک یاد می شده و اصولا شرط زیست مسالمت آمیز در این استان خصوصا شهرهایی مثل آبادان، مسجدسلیمان، شوشتر و اهواز، پذیرش تفاوت زبانی و گویشی و مذهبی و فرهنگی از سوی‌ یکایک شهروندان بوده و هست.

متاسفانه کمپینی جهت درخواست ابطال حکم ثبت اهواز بعنوان شهر ملی میناکاری صبی راه افتاده، که دل علاقمندان راستین اهواز را به درد آورده.

بهانه برای چنین درخواستی نیز این است که اهواز معراج شهداء است و نباید این شهر، دو دستی به یک اقلیت مذهبی تقدیم نمود.

باید در نظر داشت که ثبت اهواز بعنوان شهر ملی میناکاری صبی، تقدیم اهواز به یک قوم و قبیله و مذهب اقلیت نیست،(آن هم در کشوری که به حکم ایرانی بودن، همه اکثریت هستند و نه اقلیت!)بلکه توجه بیشتر و ارزش گذاری شایسته تر به هنر و فرهنگ مردمی است که جزئی از این شهر و دیار هستند و در کنار ما آرام و مسالمت آمیز، زیست می کنند! و ثبت آن می تواند تمرینی باشد برای دوست داشتن فرهنگ و هویت و انسانیت آنها، در کنار دوست داشتن خود!

همچنین اگر اهواز شهر معراج شهداء است، که هست، باید به به یاد بیاوریم که اقلیت های مختلفی از ارمنی، یهودی، زرتشتی، صبی و سنی از گوشه گوشه ایران عزیز در جنگ تحمیلی به این منطقه آمدند و شهید شدند و آنها هم صاحب بخشی از اهواز و خوزستان و معراج شهدای آن هستند، چرا که برای خوزستان و ایران، جان خود را فدا نموده اند!

ضمن اینکه در گذشته خوزستان، یکی از مناطقی بوده که یهودیان، ارمنیان و صائبین مندایی، در آن حضور قابل توجهی داشته و بخشی از میراث فرهنگی استان، متعلق به آنها و حضورشان بوده است!

شوربختانه آنکه برخی شهروندان، بجای اینکه این تنوع و تکثر زیبا را در اهواز بپذیرند و جنبه های توریستی، فرهنگی و بین المللی شهر را بالا ببرند، با ادبیاتی کودکانه بدنبال ابطال حکم ثبت شهر ملی میناکاری صبی هستند، تا اینگونه هموطنان و همشهریان مهربان و گرانقدر صبی را دل آزرده نمایند!

همچنین کسی درخواست نداده که ششدانگ شهر اهواز به نام مردم صائبین مندایی زده شود، بلکه اهواز قرارست بعنوان شهر ملیِ هنرِ میناکاری آنها شناخته شود و چه بسا از این رهگذر صائبین ساکن خارج از ایران، با ایران و اهواز احساس قرابت و تعلق بیشتری بیابند!

در پایان‌ این مسئله را ذکر نمایم که دوست بزرگوارم استاد غلامرضا جعفری با یادداشت”شهر خوب، شهروند وارداتی” گزاره ‘شهر خوب را، شهروند خوب می سازد’ را گزاره ای غلط، سفسطه آمیز و جهت دار می داند، اما با عرض معذرت و شرمندگی نسبت به این بزرگوار، این گزاره، گزاره غلطی نیست چرا که شهر خوب را شهروند خوب می سازد، شهروندی که به انسانیت باور داشته باشد، تنوع و تکثر مذهبی، فرهنگی و زبانی را پذیرا باشد و بدانیم اگر شهرهای ما خوب نیستند، نیازی به واردات شهروند خوب برای ساختن شهر خوب نیست، تنها باید اندیشه مدارا و نگاه انسانی را در شهرهای مان گسترش دهیم، چرا که بی شک پاک کردن صورت مسئله، مسئله ای را حل نمی کند!

ابوالفضل بابادی شوراب

نوشته های مشابه

یک نظر

  1. 🛑 اهواز شهر اقوام و ادیان از دیر باز تا کنون

    🔷چند صباحی است که مقالاتی در پایگاه خبری جنوب در خصوص کمپینی برای ابطال نامیدن اهواز به عنوان شهر ملی مینای صبی که در ۱۳۹۸/۴/۳۱ به تصویب میراث فرهنگی رسیده است برپا کرده اند،برآن شدم تا برای صحت وسقم مطالب جستاری به ظهور مینای صبی در ایران و خوزستان داشته باشم تاریخچه ی این هنر زیبای باستانی را دور از تعصب و جانبداری از گروه وقومی خاص برسی کنم.

    🔷 مینا هنریست که قدمت آن به پنج هزار سال پیش بر روی ظروف مس،طلا،نقره وسفال میرسد،قبل از میلاد مسیح هنری حسی، ذاتی با منشا اعتقادی داشته که در میان هنرمندان مصری بصورت لعاب شیشه ای روی اشیا ایجاد شده است.

    🔷 از آنجا که مندائیان از اقوامی بودند که به دلایل خاص اجتماعی ودینی از اورشلیم مهاجرت کردند این حرفه را در طول زمان با خود به خطه ی بین النهرین آوردند،اقلیتی آرام وصلح طلب در کنار رود دجله وفرات سکنی گزیدند و این هنر بصورت موروثی سینه به سینه به نسل هایشان منتقل شد .گروهی از این قوم هجرتی دیگر آغاز کردند و با توجه به اجرای مناسکشان در آب روان ناگزیر به خوزستان مهاجرت نمودند ودر شهرهای سوسنگرد شوشتر،دزفول و اهواز ساکن شدند،زندگی آرام و مسالمت آمیز آنها در کنار اقوام و ادیان مختلف در این مکان سبب شکوفایی هنر قلم و مینای صبی شد

    🔷 نماد والمان های بکار رفته در دست ساخته های مینا کاری از قبیل نخل و شتر، آهوی زرد در حال انقراض ایرانی، کارون،پل های اهواز آنچنان زیبا به تصویر کشیده که این سوغات زیبای اهواز سفیر تاریخ وجغرافیای جنوب ویادگاری بس ارزشمند برای هر مسافر ایرانی و خارجی است به طبع نامیدن اهواز به شهر ملی مینای صبی نه تنها اعتقادات اکثریت را زیر سوال نمی برد بلکه گواهی بر سعه ی صدر وسعت دید اسلامی و آیین محمدی در پذیرش اقوام و ادیان در مکانی واحد است.

    🔷 بیاییم به جای تضعیف هم وهمدستی با دشمنان پنهان این مرز و بوم همگی بدون رنگ ونژاد ودین و مذهب فقط با نام انسانیت زیر پرچم ایران اسلامی برای آبادانی کشورمان بکوشیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا