کد خبر : 1103
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۰:۵۵

خودمان را تحقیر نکنیم؛

خودمان را تحقیر نکنیم؛

از قلب آمریکا تا فرانسه و ایران؛ کرونا همه جا بحران ساز است از آمریکا تا استرالیا و اتریش و دانمارک و انگلیس فروشگاه‌های بسیاری خالی شدند و مردم برای برداشتن یک مایع ضد عفونی کننده بیشتر به صورت هم چنگ می‌اندازند راوی جنوب – سرویس اجتماعی: عادت بیشتر ما این شده بود که در وقت

از قلب آمریکا تا فرانسه و ایران؛ کرونا همه جا بحران ساز است
از آمریکا تا استرالیا و اتریش و دانمارک و انگلیس فروشگاه‌های بسیاری خالی شدند و مردم برای برداشتن یک مایع ضد عفونی کننده بیشتر به صورت هم چنگ می‌اندازند

راوی جنوب – سرویس اجتماعی: عادت بیشتر ما این شده بود که در وقت هر بحران و ایراد با طعنه‌ای به خود و هم‌وطن‌های خود بگوییم اگر سو.ئیسی‌ها بودند، اگر دانمارکی‌ها بودند، اگر ژاپنی‌ها بودند و اگر هر کس دیگری بود از ما بهتر بود.

اگر ژاپنی‌ها بودند آشغال نمی‌ریختند، اگر دانمارکی‌ها بودند مودب بودند یا اگر آمریکایی‌ها بودند صف را رعایت می‌کردند. حالا اما کرونا جهان را در نوردید تا به ما ثابت کنند، حتی آدم‌های خارجی هم آن چنان گل بی عیب نیستند. در دانمارک رقابت بر سر دستمال توالت است، در انگلیس عکس یخچال‌های پر را برای پز دادن منتشر می‌کنند و در آمریکا صف فروشگاه‌های زنجیره‌ای به چند صد متر می‌رسد.

البته این به این معنا نیست که در ایران همه چیز درست است، مردم همه مسائل را رعایت می‌کنند، امکانات کافی است و هیچ کس هیچ اشتباهی نکرده، اما باید باور کنیم اشتباه و ایراد مخصوص ما ایرانی‌ها نیست و نباید خودمان را به خاطر اشتباهات و ایراداتی که همه ملت‌ها دارند حقیر بپنداریم.
در عموم نقاط اروپا اطلاع رسانی درباره کرونا این قدر ضعیف بود که تا همین چند روز پیش جوانان فکر می‌کردند فقط پیرها به این ویروس مبتلا می‌شوند و رعایت نکات بهداشتی را به سخره می‌گرفتند

عموم مردم اروپا و حتی خبرنگاران به تمسخر نکات بهداشتی می‌پرداختند و حتی عده‌ای میله‌های اتوبوس را لیس می‌زدند. در آمریکا هم که حتما بسکتبالیست مشهور که کرونا را در کنفرانس خبری مسخره کرد اما بعدا معلوم شد به ویروس مبتلاست را به خاطر دارید!؟

در کره جنوبی عامل اصلی شیوع بیماری گروه‌های خاص مذهبی بود. در این کشور با وجود هشدار دولت یک گروه مسیحی نیایشی چند صد نفری برگزار کرد و باعث ابتلا بسیاری شد.در فرانسه تازه بخشی از اماکن غیر ضروری تعطیل شدند و اثری از قرنطینه نیست. همین تعطیلی نصفه و نیمه هم اعتراض والدین به دولت را به دنبال داشته که حالا چطور باید از فرزندانشان مراقبت کنند؟

اولویت کادر درمانی ایتالیا، بر اساس پروتکل‌های زمان بحران، حفظ جان جوان‌ترها است و کسانی که بیماری زمینه‌ای یا سن زیادی دارند در اولویت‌های بعد هستند.
از آمریکا تا استرالیا و اتریش و دانمارک و انگلیس فروشگاه‌های بسیاری خالی شدند و مردم برای برداشتن یک مایع ضد عفونی کننده بیشتر به صورت هم چنگ می‌اندازند

مذهبی‌های مقدس نما و خرافه‌گرا در جاهای دیگر هم مایه دردسر هستند. کشیش آمریکایی از پشت تلویزیون شفای کرونا می‌دهد و به مخاطبانش می‌گوید دست روی صفحه نمایش بگذارید و یکی دیگر می‌گوید که نترسید و بروید بیرون چون مسیح شما را شفا خواهد داد.

تمام این‌ها برای توجیه اشتباهات دولت، نقایص فرهنگی ما یا پذیرفتن چهره‌هایی مثل تبریزیان و روازاده نیست. بلکه نکته مهم این جا است که بدانیم مردم هیچ کجا بی عیب نیستند، دولت‌ها هر کدام به شکلی کوتاهی کردند و خرافه گراها همه جا هستند و این تنها ایران نیست که با چنین مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کند.

فرق اساسی ایران شاید در این باشد که متاسفانه در ایران وحدت رویه در اعمال مدیریت وجود ندارد، نظرات برخی چهره‌های شبه علم‌گرا و خرافه‌گرا در سیاستگذاری موثر است و مردم پس از گذراندن چند بحران اساسی به این بحران رسیده‌اند.

این که ما مردم به خودمان، ظرفیت‌ها، قدرت و توانمندی که داریم باور داشته باشیم مسئله مهمی است چون مهم‌ترین عامل برای گذر از شرایط فعلی روحیه جمعی برای عبور از این دوران است. باور کنیم ما هم مثل بقیه دنیا هستیم، حتی کمی صبورتر.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.