کد خبر : 2280
تاریخ انتشار : شنبه ۸ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۶:۰۸

اهمیت و نقش افتتاح دانشگاه فرهنگیان در شادگان

اهمیت و نقش افتتاح دانشگاه فرهنگیان در شادگان

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر راوی جنوب : خبر افتتاح دانشگاه فرهنگیان شهرستان شادگان سبب ایجاد موجی از امید در میان نخبگان ، مردم و مسئولین شهرستان شادگان و استان شده است که در یادداشت زیر تلاش می شود اهمیت این اتفاق مهم برای عموم مردم بهتر و بیشتر توضیح داده شود آموزش و

به گزارش سرویس فرهنگ و هنر راوی جنوب : خبر افتتاح دانشگاه فرهنگیان شهرستان شادگان سبب ایجاد موجی از امید در میان نخبگان ، مردم و مسئولین شهرستان شادگان و استان شده است که در یادداشت زیر تلاش می شود اهمیت این اتفاق مهم برای عموم مردم بهتر و بیشتر توضیح داده شود

آموزش و پرورش یکی از نهادهای مهم اجتماعی است که در پیشرفت اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی جامعه بیشترین نقش را داراست؛ اکثر اندیشمندان و صاحب نظران آن را زیر بنای رشد و توسعه  می دانند. پیشرفت و ترقی جوامع انسانی در گرو تأمین نیروی انسانی ماهر و متخصص جهت اداره مطلوب بخش های مختلف بوده و جوامعی که در این خصوص تلاش بیشتری داشته اند، نتایج موفقیت آمیزی را در حرکت پر شتاب توسعه اقتصادی و اجتماعی کسب نموده اند.

هدف آموزش و پرورش در قرن بیست و یکم، فقط تعلیم دروس، انتقال میراث فرهنگی نسل های گذشته به نسل جدید و پرورش قوای ذهنی دانش آموزان نیست؛ بلکه فراتر از آن ها، رشد و پرورش دانش آموزان در ابعاد جسمانی، ذهنی، عاطفی، اجتماعی و اخلاقی از اهداف اصلی نظام آموزش و پرورش محسوب می شود. با توجه به اهداف مذکور، مسؤولیت و رسالت دستگاه آموزش و پرورش، بیش از پیش سنگین تر و حساس تر شده و ضرورت انجام اصلاحات اساسی در ساختار، برنامه ها و روش های آموزشی و پرورشی آن اجتناب ناپذیر است. در این میان، ایجاد تحول در نظام تربیت معلم را باید پیش نیاز تحقق هر نوع تحول در نظام آموزشی دانست؛ لذا به نظر می رسد که دانشگاه فرهنگیان، نخست با انجام اصلاحاتی در تربیت معلم، می تواند گام های اساسی را در ایجاد تحولات در نظام آموزشی بر دارد. همچنانکه در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ایران راهکار استقرار نظام ملی تربیت معلم و راه اندازی دانشگاه فرهنگیان با رویکرد آموزش تخصصی و حرفه ای تربیت محور توسط وزارت آموزش و پرورش با همکاری دستگاه های ذیربط به منظور باز مهندسی سیاست ها و باز تنظیم اصول حاکم بر برنامه درسی تربیت معلم با تأکید بر کارورزی و انطباق سطح شایستگی های حرفه ای معلمان در سطح ملی و جهانی با مقتضیات الگوی برنامه درسی در نظام تعلیم و تربیت و طراحی سیاست های مناسب برای ارتقای شیوه های جذب، تربیت و نگهداشت معلمان در آموزش و پرورش پیشنهاد شده است.

 به اعتقاد نگارنده اکنون که به حول و قوه الهی و عنایت مسؤولان نظام جمهوری اسلامی ایران و پیگیری نماینده محترم حجت الاسلام شیخ مجید ناصری نژاد دانشگاه فرهنگیان که با اهداف تأمین و تربیت معلمان، مدیران، مربیان، کارکنان و پژوهشگرانی متعهد، ارتقای شایستگی های عمومی، تخصصی و حرفه ای منابع انسانی، تسهیل فعالیت های آموزشی و پرورشی در تلفیق علم و دین و مشارکت در نهضت تولید علم، ایجاد تحول و نو آوری در نظام تربیت معلم کشور، توسعه زمینه پژوهندگی و تقویت روحیه پژوهشی و گسترش دانش، بینش و مهارت های منابع انسانی و رصد کردن تحولات نظام های تربیت معلم و بالاخره تحولات علمی در حوزه آموزش و پرورش در شادگان راه اندازی شده که می تواند با تکیه بر ظرفیت های بالای موجود نیروی انسانی در استان خوزستان و شهرستان شادگان، نقش بسیار مهمی در انجام اصلاحات آموزشی و پرورشی در نظام تعلیم و تربیت رسمی شهرستان ، استان و کشور ایفا نماید.

در آخر اصلاح نظام آموزشی، متضمن اصلاح اساسی در کیفیت و پایگاه حرفه ای معلم است؛ با عنایت به جایگاه ویژه آموزش و پرورش در توسعه پایدار کشور لزوم انجام اصلاحات اساسی در آن بیش از پیش ضروری به نظر می رسد. در این میان، دانشگاه فرهنگیان که مسؤولیت اصلی تربیت معلم را بر عهده دارد، در متحول کردن نظام آموزشی از جایگاه والایی برخوردار است؛ چرا که انجام اصلاحات اساسی در روش ها و رویکردهای آموزشی و برنامه های درسی، بدون تحول در نگرش معلمان، ارتقاء دانش تخصصی و مهارت های حرفه ای آنها کاری غیر ممکن خواهد بود.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.