کد خبر : 2918
تاریخ انتشار : جمعه ۱۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۱

پایان فاشیسم و سرآغاز دوران پسا آمریکا

پایان فاشیسم و سرآغاز دوران پسا آمریکا

*به قلم :دکتر یاور شاه ولی کارشناس ارشد علوم سیاسی و دانشجوی دکترای روابط بین المللی *فاشیسم به عنوان یک نظریه سیاسی بخشی تاریک از واقعیت تاریخ سیاسی بشر است که در دسته نظریه های سیاسی راست افراطی قرار دارد و از نظر نظام سیاسی و حکومتی مبتنی بر ملی گرائی افراطی است و حاصل


*به قلم :دکتر یاور شاه ولی کارشناس ارشد علوم سیاسی و دانشجوی دکترای روابط بین المللی *
فاشیسم به عنوان یک نظریه سیاسی بخشی تاریک از واقعیت تاریخ سیاسی بشر است که در دسته نظریه های سیاسی راست افراطی قرار دارد و از نظر نظام سیاسی و حکومتی مبتنی بر ملی گرائی افراطی است و حاصل آن نظامی اقتدارگرا با تمرکز قدرت درحکومت است.از مهمترین ویژگی های این نوع حکمرانی که از تجارب بشریت در نیمه اول قرن بیستم بدست آمده است، رفتار بر اساس دروغ و خشونت،نژادپرستی وملی گرایی، خودبرتر بینی، ضدیت با نظام و حقوق بین الملل ، رفتارهای غیرعقلایی ، ترور و… می باشد.
وقتی که مشخصات و ویژگیهای دوره چهارساله حکمرانی دونالد ترامپ مورد کاوش و بررسی اندیشمندانه قرار می گیرد بسیاری از خصوصیات یک حاکم فاشیست را که از متن یک دموکراسی پرمدعا متولد شده است را می توان دید. این شاخص ها به دلایلی نسبت به حکومت های فاشیستی کلاسیک مثل آلمان و ایتالیا کم رنگتر بروز پیدا کرده است، اول اینکه امکان تبدیل نظام دو حزبی ایالات متحده آمریکا به نظام تک حزبی توسط ترامپ وجود نداشت ودیگر اینکه افکار عمومی همه شهروندان آمریکائی پذیرای ایدئولوژی فاشیسم نیست زیرا عمده جمعیت این کشور مهاجر و عمدتا زخم خورده این پدیده شوم هستند .
✒️بنا بر این حکومت چهارساله ترامپ را میتوان اوج تفکر نهادینه شده فاشیسم در جامعه آمریکا دانست، که در واقع زنگ خطری برای این جامعه پر از گسل و مستعد فروپاشی است .
ترامپیسم را می توان بعنوان موجی در دل نازیسم تحلیل کرد. انتخابات ۲۰۲۰ پایانی بر این موج شوم بود ولی باید آغازی برای نخبگان جامعه آمریکا درجهت اصلاح زمینه های شکل گیری امواج قویتر مشابه در آینده باشد. ترامپیسم به عنوان یک تفکر مبتنی بر اصول فاشیسم ریشه در جامعه آمریکا بخصوص سفیدپوستان دارد. مایک پمپئو و تام کاتن نمادهای این تفکر برای بازی انتخاباتی ۲۰۲۴ هستند که کم خطر از ترامپ نخواهند بود.
✒️نخبگان جامعه آمریکا باید بپذیرید دوران یکه تازی ،قلدری، زورگویی و رفتارامپریالیستی به سرآمده است وباید جامعه خود را نسبت به تغیر بزرگی که در دنیا به سرعت در حال وقوع است آگاه سازند .
✒️صاحب این قلم انتخاب ترامپ را نه توسط جامعه ،بلکه تلاش شکست خورده جامعه نخبگانی آمریکا در سد کردن تغییرات در حال وقوع در جهان می داند که آنها بخوبی آن را حس کرده بودند ولی به تغیر مسیر آن توسط یک کاسب کم سواد لمپن امیدوار بودند تا نام نخبگان آمریکایی هم از این رهگذر در افکار عمومی دنیا تخریب نشود که زیانش بیش از تخریب کسی مانند ترامپ است.
نظام بین الملل بیش از یک دهه است که حرکت خود را از وضعیت تک قطبی به وضعیت چند قطبی آغاز کرده است. نظم نوینی که در آن قرار نیست آمریکا حرف آخر را بزند.
اما واقعیت این است که زیان های ترامپ برای آمریکا بیش از تصور نخبگان بود. او نه تنها مسیر حرکت نظام بین الملل به سوی چند قطبی شدن را با شعار اول آمریکا عوض نکرد بلکه حیثت و میراث آمریکا را به باد داد. حمله به کنگره و تصرف آن برای چند ساعت ،کشته و زخمی شدن تعدادی از مهاجمان و پلیس تصویر عریان آمریکای متمدن را با پائین کشیدن پرچمش از فراز کنگره با رقابت صخره نوردی مهاجمان در برابر چشم جهانیان قرار داد.
✒️دموکراتها به عنوان حاکمانی که به زودی کلید کاخ سفید را از مستاجر شرور و بدعاقبتش دریافت می کنند بیشترین نقش را در هدایت آمریکا از دوران گذار نظام تک قطبی به وضعیت چند قطبی دارند ،بخصوص که در انتخابات ایالت جورجیا بخت با آنها یارشد و به یمن تسلط کاملا هریس بر سنای بعدی عملا کنترل کنگره را در دست خواهند داشت.
📝دموکراتها باید بفهمند انتهای تونل گذار ، آمریکا به عنوان یک قدرت در میان مجموعه قدرتهای دیگر دنیا و قدرتهای منطقه ای نوظهور با حق برابر پذیرفتنی است.
این درک درست اگر با گامهای عاقلانه و هدایت نخبگان هر دو حزب برداشته نشود جامعه آمریکا را چند گام دیگر به فروپاشی نزدیک می سازد.
✒️آنچه برای جهانیان،
بعد از انتخابات آمریکا و خصوصا حوادث کنگره مسلم شد این است که آمریکای پس از ۶ ژانویه دیگر آمریکای نیمه دوم قرن بیستم و اوایل قرن بیست و یکم نخواهد بود. آرمانشهر ریگان شهری منور بر بالای تپه خرابه ای متعفن و مملو از خشونت ،تهاجم و وحشی گری و نژادپرستی است .
نگاه دنیا به آمریکا از ۶ ژانویه به بعد متفاوت خواهد بود چنانکه ریچارد هاس گفته است این روز آغاز دوران پسا آمریکا است
✒️شاید سخترین چالش بایدن برگشت به معاهدات بین المللی، به دست آوردن دل متحدین دیرین رنجیده خاطر، چالش چین مدعی و برجام نباشند بلکه به اعتقاد من بزرگترین چالش او و دولتش میراث داخلی ترامپ خواهد بود. آنها باید بسیار تلاش کنند تا چهره مخدوش خود را در نزد جهانیان بازسازی کنند و یاد بگیرند که مانند یک بازیگر مثبت در بین سایر کشورهای جهان رفتاری مودبانه و به دور از حس برتری داشته باشند.
✒️دنیایی که در ۶ ژانویه متولد شد دنیای آمریکا نیست ، دنیایی است متنوع که آمریکای ابرقدرت را در تاریخ گذشته خواهد خواند.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.