کد خبر : 3744
تاریخ انتشار : شنبه ۵ تیر ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۷

پیام مشاور وزیر جهاد کشاورزی به مناسبت سالروز ثبت جهانی سازه های آبی تاریخی شوشتر

پیام مشاور وزیر جهاد کشاورزی به مناسبت سالروز ثبت جهانی سازه های آبی تاریخی شوشتر

پیام مشاور وزیر جهاد کشاورزی به مناسبت سالروز ثبت جهانی سازه های آبی تاریخی شوشتر حجت الاسلام سید محمد سادات ابراهیمی به مناسبت سالروز ثبت جهانی سازه های آبی تاریخی شوشتر پیامی صادر کرد. متن پیام به شرح زیر است: بسم الله الرحمن الرحیمسالروز ثبت جهانی سازه های ابی تاریخی شوشتر گرامی باد. شاید بتوان

پیام مشاور وزیر جهاد کشاورزی به مناسبت سالروز ثبت جهانی سازه های آبی تاریخی شوشتر

حجت الاسلام سید محمد سادات ابراهیمی به مناسبت سالروز ثبت جهانی سازه های آبی تاریخی شوشتر پیامی صادر کرد.

متن پیام به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم
سالروز ثبت جهانی سازه های ابی تاریخی شوشتر گرامی باد.

شاید بتوان گفت مجموعه سازه های آبی تاریخی شوشتر را باید موزه زنده صنعت آب ایران باستان نام گذاری کرد که سندی بر اثبات دانش بسیار پیشرفته ایرانیان در علوم آب در گذشته بوده است.
یکی از مواردی که شگفتی بسیاری از افراد را در بر می گیرد، نحوه کار کردن این مجموعه است که در ۱۷۰۰ سال پیش با ابزارهای آن زمان چیزی نبوده است که به راحتی بتوان از کنارش گذشت.

حقیقتا ثبت جهانی سازه های ابی تاریخی شوشتر که در دوران خدمت گذاری اینجانب در مجلس شورای اسلامی بوقوع پیوست نقطه عطفی در معرفی شوشتر به دنیا و کشورمان بوده است، از طرفی ثبت جهانی این اثر باعث شد تا مسئولین مرکز به آثار ، این کهن شهر ، توجه بیشتری نموده و حمایت های جدی انجام دهند.
بطوری که با پیگیری که در آن زمان انجام دادم شخص رییس جمهور وقت ( دکتر احمدی نژاد) بخاطر بر گزاری جشن ملی ثبت سازه های آبی تاریخی یک روز خاص را برای سفر به شوشتر اختصاص داد و از تهران صرفا بدین منظور در شوشتر حضور پیدا کرد .
تعمیر پل گر گر و مرمت تونل بلیتی و احیائ و مرمت چندین مکان باارزش میراث فرهنگی و واگذاری آن به بخش خصوصی جهت رونق صنعت گردشگری و ایجاد اشتغال و همچنین تملک برخی از آثار باارزش میراث فرهنگی برخی از عمده ترین و مهم ترین اقداماتی بود که در آن زمان با حمایت مسیولین مرکز و بخصوص مردم انجام دادم.

متاسفانه ظرف سالیان گذشته نه تنها نسبت به تعمیر و مرمت سایر آثار با ارزش میراث فرهنگی در شوشتر اقدامی نشده است بلکه در خصوص حفظ و احیا ئ یکی از ده اثر برتر ثبت جهانی ایران ، یعنی سازه های ابی تاریخی شوشتر اقدام موثری صورت نگرفته است.
بر اساس نظر کارشناسان امر ، تونل بلیتی و برخی آثار اطراف این سازه ها نیاز بسیار جدی به تعمیر و مرمت دارند و چنانچه اعتبار لازم بدین منظور تامین نگردد ، ممکن است ضرر وزیان های جبران ناپذیری به این اثار مهم تاریخی جهانی ، وارد شود.

لذا امیدوارم مسیولین امر ضمن برگزاری باشکوه سالگشت ثبت جهانی سازه های ابی تاریخی شوشتر در خصوص تامین اعتبار جهت تعمیر و مرمت این آثار تاریخی جهانی اقدام نمایند.
شایسته است انجمن های مردم نهاد و دوستداران میراث فرهنگی این مهم را از مسیولین ذی ربط مطالبه نمایند.
والسلام
۱۴۰۰/۴/۵

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.