کد خبر : 4846
تاریخ انتشار : سه شنبه ۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۵

نقدی بر تناقض های رفتاری و کلامی یک مجری قانون

نقدی بر تناقض های رفتاری و کلامی یک مجری قانون

در نخستین روزهای آبان ماه سال جاری،کانون وکلای دادگستری خوزستان میزبان یک همایش با حضور معاون اول قوه قضائیه بود.در این رویداد توسط رییس کانون وکلای دادگستری خوزستان، نطق هایی ارائه و صحنه آرایی هایی شکل گرفت که ضرورت تحلیل و تفسیر این نشست را نزد افکار عمومی بویژه جامعه حقوقدانان می‌توان متذکر شد. عنوان

در نخستین روزهای آبان ماه سال جاری،کانون وکلای دادگستری خوزستان میزبان یک همایش با حضور معاون اول قوه قضائیه بود.در این رویداد توسط رییس کانون وکلای دادگستری خوزستان، نطق هایی ارائه و صحنه آرایی هایی شکل گرفت که ضرورت تحلیل و تفسیر این نشست را نزد افکار عمومی بویژه جامعه حقوقدانان می‌توان متذکر شد.

عنوان این رویداد “همایش” بود ولی ادبیات اجرایی آن با محتوی یک همایش متناسب نبود‌‌؛ چرا که یک همایش میدانگاه گردهم آیی تمامی افراد متناسب با موضوع برگزاری است اما تعداد اندک مدعوین وکیل نشانگر عدم اصالت یک همایش و سنخیت محتوی با اجرا است.

موضوع این نشست در باب چالش های پیش رو در نهاد وکالت بود ولی رشته مباحثی ارائه شد که پیام رسان تناقض گویی های عجیب و شگفت انگیز رئیس کانون وکلای خوزستان بود در نقض هویت و رسالت و شأنیت نهاد وکالت بود نه حفاظت از آن چرا که شأنیت یک وکیل زمان و طرح خاصی نمیطلبد اما ایشان در میان ارائه نطق، برای رساتر کردن صدای مخالف خود با طرح تسهیل کسب و کار که اخیرا توسط کمیسیون جهش وتولید و نظارت بر اصل۴۴ قانون اساسی درمجلس شورای اسلامی مصوب شده،نهاد وکالت را پس از اجرای این طرح، درمعرض کسب و کار و دلالی نامید در صورتیکه او در نطق های پیشین خودنهاد وکالت را تنها یک حرفه عنوان کرده بود اما در نشست اخیر، طرح اخیر را مخل کسب و کار نهاد وکالت دانست.

از دیگر تناقض ها در عملکرد اجرایی رئیس کانون وکلای دادگستری خوزستان، صحنه آرایی همایش فقط با محوریت یک نماد فرهنگی بومی بود که خود ناقض اصل۱۹ در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود.

در اینجا اشاره ی مختصری به تناقض های مورد نقد واقع شده و پیامدهای آن میپردازیم:

جناب آقای یدالله طاهری نسب
شما با بیان این عبارات
(وکلای طرح تسهیل چون بیکارند یک اختلاف ناظر حقوقی را تبدیل به یک دعواو پرونده ی بزرگ حقوقی می‌کنند اما وکلای مجرب چون در مضیقه نیستند اختلافات کوچک را با صلح و سازش حل و فصل می‌کنند.
وکیل بیکار حوصله ی اطاله دادرسی را ندارد اما وکیلی که دارای کار و توان کاری بالایی است از اطاله ی دادرسی بیزار نیست.
من برای هیات رئیسه و وکلای پیشکسوت نگرانی ندارم اما وکلای بیکار طرح تسهیل کسب و کار بعلت بیکاری دعواتراشی میکنند) جامعه حقوقی را به دو قشر متناقض اخلاقی تفکیک نمودید که طبق اصول حقوقی جمع متناقضین محال است.

با این توضیح که کارآموزان وکالت چه ورودی های طرح تسهیل کسب و کار و چه ورودی‌ آزمون های ماقبل این طرح، تحت آموزش کمیسیون کارآموزی وکالت دوره میبینند درحالیکه بعضا اعضای هیات مدیره ی کانون ها و هیات رئیسه ی مورد اشاره شما هستند که همه معتقد به یک منشور و باور اخلاقی میباشند و همان قسم نامه ای را امضا میکنند که شما و دیگر بزرگان حقوقی بر آن متعهد و قسم خورده ی آن هستید.
اینک جای این سوال مطرح میشود،چگونه نسل تازه ی جوانی که پروسه ی تربیت مدنی و اجتماعی را که زیر نظر شما میگذرانند متهم به وکلای دعواتراش میکنید؟!

چرا طرح های برگرفته از قوه مقننه که خود نهاد قانونگذاری است را به سخره ی نقادی می‌کشید با عباراتی که بنا بر گفته خودتان است:
(چگونه در مجلس براحتی میگن آقا یه طرح پیشنهاد کنید یک تبصره هم اضافه کنید قضات بیایند آزمون بدهند بعد همه میگن بله و هورا می‌کشند و رای می‌دهند)
آیا از نظر شما معنی عبارات طرح را الکی پیشنهاد میدهند و عده دیگر نمایندگان هم بله و هورا میکشند اینست که طرح ها و لوایح بدون مطالعه و علم کافی در قوه مقننه صورت میگیرد و کارشناسانی که این مصوبه ها را تصویب کرده اند برای تفریح و سرگرمی و من باب بیکاری به آن پرداخته اند؟!

جناب آقای یدالله طاهری نسب
شما با این ادبیات نه تنها باعث شائبه عدم علم کافی در قوه مقننه شده اید بلکه باعث ایجاد شبهه ی افکار عمومی درخصوص اینکه آیا سرنوشت عدل و عدالت ما به ناخدایانی سپرده شده که هرگز به دریا نرفته اند مواجه ساخته اید؟!

و اما بر بخش دیگری از سخنان شما که نقدی وارد است اشاره میکنم به عین این عبارات:

کمیسیون جهش تولید یک کمیسیونی است با رویکرد اقتصادی ومتاسفانه در خصوص امر قضایی وکالت دادگستری اظهار نظر کرده و کمیسیون حقوقی قضایی مجلس هم کلا ازدور خارج شد در خصوص این مساله وباتاسف بیشتر قوه قضائیه هم پیگیری نکرد و ما جامعه وکلای کشور نسبت به این موضوع نگران و ناراحتیم که چرا قوه قضائیه راجب مصالح و مسائل ودرد و زبان وفهم مشترک از مسائل حقوقی راجب این طرح موضع گیری نکرد و در ادامه نقدهایتان، طرح های پیشنهادی مجلس را مضحک و ناپخته دانستید.
پرسشی که اینجا مطرح میشود آیا شما در مقام یک مجری فهم و عدل، عبارت مضحک را طبق قانون مجازات اسلامی توهین و جرم نمیدانید؟!

پرسش دوم اینکه آیا نمیدانید کمیسیون جهش و تولید ناظر بر اصل۴۴ قانون اساسی است که توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی به جهت اینکه هم نظارت بر فعالیت های اقتصادی ایران در۳بخش تعاونی، دولتی و (خصوصی) داشته باشند و هم افزایش دهنده ی سطح اشتغال باشند به مجلس ابلاغ شده است؟!

بنابراین لازم به ذکر است بدانید این کمیسیون نه تنها خارج از حیطه ی اختیارات نظر نداده بلکه ابراهیم وار، بت شکن انحصارگرایان اقتصادی در جامعه ی وکلا بوده است و قطعا با کمیسیون های مرتبط هم اندیشی نموده است.

تناقض ها در مواضع رئیس کانون وکلای خوزستان در همایش برگزار شده، پرسش های دیگری را هم مطرح می‌کند که خواستار پاسخگویی از سوی این مقام است.

جناب آقای دکتر یدالله طاهری نسب
بالاخره، شما نهاد وکالت را یک حرفه میدانید یا یک محل کسب
و کار؟!

جناب آقای دکتر یدالله طاهری نسب آیا کانون وکلا نهاد برابری در مقابل تمامی اقوام و علایق و افکار است یا فقط به یک قوم تعلق دارد؟!

جناب آقای دکتر یدالله طاهری نسب،آیا شما به تنوع فرهنگی و زبانی مردم خوزستان باور دارید یا خیر؟!

اما بنظر میرسدشما با قراردادن پوشش یکی‌از اقوام بعنوان دیزاین همایش در خوزستان، بیانگر این نگاه بوده اید که نهاد عدل و عدالت و برابری بشریت دربرگیرنده ی عرب و ترک و شوشتری و دزفولی و لر و بختیاری و بهبهانی و آبادانی وسایر اقوام و و پاره فرهنگ ها نیست!

جناب آقای یدلله طاهری نسب
آیا شما وکلای فعلی را مقدس میدانید و وکلای طرح تسهیل را مفسد اخلاقی_اقتصادی؟!

جناب آقای دکتر یدالله طاهری نسب
شما امروزدر مقابل اصل۱۹ و۴۴ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران باید پاسخگو باشید…

شما امروز در مقابل شهدای شمال و جنوب وشرق و غرب سرزمین دفاع مقدس از شهید دقایقی بهبهانی وشهیدمحمودخادم السیدالشهدا وشهید علی هاشمی و شهیداحمدسوداگر و شهید بهنام محمدی و آبادانی و شهید جهان آرا و شهید فرجوانی و شهدای مدافع حرم با نمایش نماد فقط یک قوم در تزئین همایش، بعنوان مجری حقوق فرهنگی اجتماعی بشراسلامی باید پاسخگو باشید.

شما همچنین تقریبا دوماه پیش طی یک نامه ای خطاب به معاون اول قوه قضائیه با تیتر (هشدار رییس کانون وکلای خوزستان به معاون اول قوه قضائیه درباره فساد، بیکاری، بیسوادی وافزایش دعاوی ناشی از تصویب طرح تسهیل مجوزهای کسب و کار) وکلای آینده را در مظان اتهامات مختلفی قرار داده اید آنهم قبل از انجام جرم و تفهیم اتهام! مستندات در سایت وکلاپرس موجود است.

جناب آقای یدالله طاهری نسب
شما میدانید که رییس کانون وکلای استان هم شان دادستان مرکز است بنابراین این ادبیات
از یک حقوقدان برجسته که مسلط به اصول فقه میباشد انتظار نمیرفت و گمان میبردیم که با بار حقوقی الفاظ آشنایی بیشتری داشته باشد!

این نقد سرشار از تخریب شما کاملا انحصارگرایانه و از منطق خاصی هم سخن نمیگفت و تروخشک را باهم سوزاندید بدون در نظر گرفتن نخبه گان حقوقی که بعضا دانشجویان خودتان هستند چه بسا کسانی که حتی قابلیت ورود به حرفه وکالت غیر از طرح تسهیل و آزمون را دارند هم به این اتهامات تعمیم داده اید!!!

در پایان شما را به پیامدهای منفی حاصل از سخنان تان ارجاع میدهم:

*پیامدهای اخلاقی فرهنگی حاصل از این نشست*

در اینجا اشاره میکنم به چند مورد از پیامدهای منفی که از دیدگاه های شما نشات میگیرد و میتواند زمینه ساز بحران قومی، فرهنگی،اجتماعی،اقتصادی وحتی عقیدتی شود:

اولا_خسارت های فرهنگی_قومی واجتماعی که از ادبیات اجرایی شما در گذاشتن فقط یکی از نمادهای قومی برای تزیین همایش ایجاد میشود، تفرقه قومی در جامعه حقوقدانان و افکار عمومی است.

ثانیا_تبعات معنوی نشر دیدگاه شما، جامعه ی هدف (نسل تازه ی کارآموزان وکالت و دانشپذیران حقوق) را که افق های روشن کاری را برای خود تداعی کرده اند،تحت الشعاع سلب انگیزگی، کاهش عزت نفس و خسارت معنوی و… قرار خواهد داد.

ثالثا_آسیب هایی که به حرمت و کرامت و وحدت وکلای ایثارگری که سمبل های عقیدتی جامعه حقوقدانان هستند و در جای جای جامعه حقوقی همچون نخل وبلوط بنیان وحدت فکری هستند، براستیکه چرا باید جای این سمبل های فرهنگی حقوقی در آذین بندی همایش شما غریبانه واقع شود؟!

جناب آقای دکتر یدالله طاهری نسب اگر شما به قداست قلم و شأنیت افکار عمومی معتقد هستید،مقصود و نیت نگارنده ی این نقدنامه را که خود را فرزند جامعه حقوقی_ مطبوعاتی می‌داند و می‌خواهد علمدار حق بشر اسلامی در مقابل عدم صیانت از کرامت انسانی باشد،را دریابید و پاسخگو باشید.

دنیا قابضی
روزنامه نگار و دانش آموخته علم حقوق

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.