🛑 اهواز شهر اقوام و ادیان از دیر باز تا کنون
🔷چند صباحی است که مقالاتی در پایگاه خبری جنوب در خصوص کمپینی برای ابطال نامیدن اهواز به عنوان شهر ملی مینای صبی که در ۱۳۹۸/۴/۳۱ به تصویب میراث فرهنگی رسیده است برپا کرده اند،برآن شدم تا برای صحت وسقم مطالب جستاری به ظهور مینای صبی در ایران و خوزستان داشته باشم تاریخچه ی این هنر زیبای باستانی را دور از تعصب و جانبداری از گروه وقومی خاص برسی کنم.
🔷 مینا هنریست که قدمت آن به پنج هزار سال پیش بر روی ظروف مس،طلا،نقره وسفال میرسد،قبل از میلاد مسیح هنری حسی، ذاتی با منشا اعتقادی داشته که در میان هنرمندان مصری بصورت لعاب شیشه ای روی اشیا ایجاد شده است.
🔷 از آنجا که مندائیان از اقوامی بودند که به دلایل خاص اجتماعی ودینی از اورشلیم مهاجرت کردند این حرفه را در طول زمان با خود به خطه ی بین النهرین آوردند،اقلیتی آرام وصلح طلب در کنار رود دجله وفرات سکنی گزیدند و این هنر بصورت موروثی سینه به سینه به نسل هایشان منتقل شد .گروهی از این قوم هجرتی دیگر آغاز کردند و با توجه به اجرای مناسکشان در آب روان ناگزیر به خوزستان مهاجرت نمودند ودر شهرهای سوسنگرد شوشتر،دزفول و اهواز ساکن شدند،زندگی آرام و مسالمت آمیز آنها در کنار اقوام و ادیان مختلف در این مکان سبب شکوفایی هنر قلم و مینای صبی شد
🔷 نماد والمان های بکار رفته در دست ساخته های مینا کاری از قبیل نخل و شتر، آهوی زرد در حال انقراض ایرانی، کارون،پل های اهواز آنچنان زیبا به تصویر کشیده که این سوغات زیبای اهواز سفیر تاریخ وجغرافیای جنوب ویادگاری بس ارزشمند برای هر مسافر ایرانی و خارجی است به طبع نامیدن اهواز به شهر ملی مینای صبی نه تنها اعتقادات اکثریت را زیر سوال نمی برد بلکه گواهی بر سعه ی صدر وسعت دید اسلامی و آیین محمدی در پذیرش اقوام و ادیان در مکانی واحد است.
🔷 بیاییم به جای تضعیف هم وهمدستی با دشمنان پنهان این مرز و بوم همگی بدون رنگ ونژاد ودین و مذهب فقط با نام انسانیت زیر پرچم ایران اسلامی برای آبادانی کشورمان بکوشیم
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 1 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 1