کد خبر : 5878
تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۴

مشکلات سازندگان را مشکل خود می‌دانیم/اعتبارات مسئولیت های اجتماعی باید مدیریت شود

مشکلات سازندگان را مشکل خود می‌دانیم/اعتبارات مسئولیت های اجتماعی باید مدیریت شود

به گزارش راوی جنوب، علیرضا دانشی در نشست خبری با اصحاب رسانه در حاشیه نمایشگاه تخصصی صنعت نفت در اهواز با اشاره به فعالین شرکت‌های دانش‌بنیان در این دوره از برگزاری نمایشگاه، اظهار داشت: امسال که دوازدهمین نمایشگاه صنعت نفت در منطقه است حدود ٢٢٠ تا شرکت حضور دارند که ٩٠ درصد آنها سازنده هستند.

به گزارش راوی جنوب، علیرضا دانشی در نشست خبری با اصحاب رسانه در حاشیه نمایشگاه تخصصی صنعت نفت در اهواز با اشاره به فعالین شرکت‌های دانش‌بنیان در این دوره از برگزاری نمایشگاه، اظهار داشت: امسال که دوازدهمین نمایشگاه صنعت نفت در منطقه است حدود ٢٢٠ تا شرکت حضور دارند که ٩٠ درصد آنها سازنده هستند.

وی افزود: نیمی از شرکت‌های موجود در این نمایشگاه از مجموعه دانش‌بنیان هستند که ۶٠ شرکت آن از مجموعه سازندگان درون استان خوزستان فعالیت می‌کنند.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب گفت: تعاملات میان مجموعه‌ها می‌تواند جهت رشد و ارتقا سطح کمی و کیفی برای سازنده‌ها و مصرف‌کننده‌های مجموعه صنعت نفت کشور مؤثر باشد.

دانشی عنوان کرد: طرح ٢٨ مخزن پروژه‌هایی بود که حرکت اولیه آن در مناطق نفت‌خیز جنوب شکل گرفت اما در مناطق نفت‌خیز جنوب فعالیت‌های عادی خود را داریم و به دلیل تأکیدهای دولت قبل کارها به‌صورت پکیجی و برون‌سپاری انجام شد که در مدل رفتاری خود مناطق نفت‌خیز جنوب شکل گرفت.

وی ادامه داد: اشکالاتی از دولت قبل در این پروژه‌ها اتفاق افتاده بود که دو مشکل اساسی داشتند؛ نخست اینکه تأمین مالی با استقراض صورت می‌گرفت و مشکل دوم تشکیل ساختاری جداگانه از مجموعه مناطق نفت‌خیز بود.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب ادامه داد: نوع رفتاری و قراردادی، تأخیر در کار را متصور می‌کرد. زدن ۲٨٠ حلقه چاه در طی دو سال کار بزرگی بود که برنامه‌ریزی شد اما هیچ‌وقت این اتفاق در سطح کشور اتفاق نیفتاد که مشخص بود که طرح اصلی آن درست نبود و برنامه منسجمی نداشت.

وی با بیان اینکه به دلیل عدم همراهی وزیر سابق نفت مشکلاتی در تأسیسات و خطوط انتقال داشتیم عنوان کرد: در این مدت با تمام توان در حال برطرف‌کردن مشکلات بودیم و این آمادگی را داریم که هرگاه دولت بخواهد به سقف تولید گذشته برسیم به‌سرعت آن را محقق کنیم.

دانشی بیان داشت: در این دولت از تولیدات داخلی بیشتر استفاده شده و همه تلاش ما این است که مشکلات سازندگان را مشکل خود بدانیم و آنها را در ادامه مسیر حفظ کنیم؛ از انجام مهندسی معکوس باید عبور کنیم و وارد ابتکار و نوآوری در محصولات شویم.

وی با بیان اینکه باید تلاش کنیم سازنده‌ها را حفظ کنیم، تصریح کرد: سازنده دشمن نیست قوانین و مقررات مشکلاتی برای برخی از موضوعات ایجاد می‌کند و حتماً باید تلاش کنیم قوانین و مقررات را اصلاح کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب با بیان اینکه بخشی از قوانین مناسب با شرایط ما نیستند، خاطرنشان کرد: در بسیاری از کشورهای صنعتی نیز این‌گونه عمل نمی‌کنند باید سازنده‌ها را درست مدیریت کنیم چراکه در کشورهای توسعه‌یافته به آنها توجه ویژه‌ای می‌شود.

وی ادامه داد: باید با برنامه‌ریزی مسنجم سرمایه‌های مادی، معنوی و انسانی را پای‌کار بیاوریم تا در ادامه مسیر دچار مشکل نشویم.

دانشی با بیان اینکه موارد زیست‌محیطی و HSE در سرلوحه کارهای ما است، افزود: ما باید طرحی نو در صنعت نفت کشور دراندازیم؛ صنعت نفتی که داریم شایسته انقلاب اسلامی ما نیست باید فرهنگ انقلابی بر صنعت نفت حاکم شود.

وی ادامه داد: البته به این معنا نیست که همکاران تلاش نمی‌کنند بلکه نقشه‌های راه باید اصلاح شوند؛ شرکت‌های بزرگی که در صنعت نفت داریم اغلب جزیره‌ای عمل می‌کنند و ضربه‌های بزرگی از این موضوع خوردیم.

دانشی با بیان اینکه پتروشیمی‌ها پخش و پالایش، گاز و مناطق نفت‌خیز باید در یک مدیریت واحد فکری قرار گیرند، تصریح کرد: اینکه شرکت‌ها به‌صورت بخشی کار کنند قابل‌قبول نیست و این موضوع سبب شده در مسائل زیست‌محیطی مشکلاتی داشته باشیم.

وی اظهار داشت: پروژه مهمی در منطقه شرق عملیاتی شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب که شامل آغاجاری و گچساران می‌شود در حال انجام است که نزدیک به ۵۰۰ میلیون یورو اعتبار برای جمع‌آوری گازهای همراه با نفت اختصاص می‌یابد.

دانشی در خصوص اقدامات زیست‌محیطی بیان داشت: کاشت درختان مثمر جزو برنامه‌های کاری ما قرار گرفت و کاشت حدود ۲۰۰۰ هکتار درخت شروع شد تا در ۵ سال اقدامات مؤثری برای بهبود فضاهای کاری انجام می‌گیرد.

وی با بیان اینکه شرکت‌هایی که در شهرک‌های صنعتی هستند فعالیت‌های خوبی دارند، گفت: برخی از این شرکت‌ها در حوزه بین‌المللی فعال هستند و خدماتی را نیز به خارج از کشور ارائه می‌کنند.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب تصریح کرد: تلاش ما استفاده بیشتر از این شرکت‌ها در صنعت نفت خواهد بود. هر شرکتی که در نزدیکی حوزه فعالیتی شرکت‌های نفتی باشد با کمال احترام از آنها استفاده خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه صنعت نفت باید نسبت به مسئولیت‌های اجتماعی پاسخگو باشد، افزود: شرکت ملی نفت ایران مدیریتی برای انجام این مسئولیت‌ها دارد، موارد و مشکلات به آن مدیریت ارسال شده تا برنامه‌ریزی جهت رفع آنها انجام شود.

دانشی تصریح کرد: اکنون خواسته‌هایی که صورت می‌گیرد به‌شدت مشوش و پراکنده است که فراوان در حوزه صنعت نفت انجام می‌گیرد.

وی ادامه داد: باید صنعت نفت به‌صورت متمرکز با سازمان برنامه‌وبودجه استان‌های مناطق نفت‌خیز وارد مذاکره شده و این کارها در قالب برنامه بودجه برنامه‌ریزی شود.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب عنوان کرد: معتقدیم اگر این کار صورت گیرد به ساماندهی بهتر و ارتقا سطح مسئولیت‌های اجتماعی کمک می‌کند؛ در هر پروژه‌ای باید مسئولیت‌های اجتماعی در آن پروژه دیده شود و نباید گذاشت جداگانه پول جای دیگری برود.

وی در خصوص پرداخت عوارض به شهرداری‌ها، گفت: موارد حاشیه‌ای همان حوزه جغرافیایی پروژه‌ها باید در نظر گرفته شود، ما به تعهدات خودمان دررابطه‌با شهرداری‌ها پایبندیم و حق‌وحقوق شهرداری‌ها باید پرداخت شود چرا که این محل جای چانه زدن نیست.

دانشی در خصوص جمع‌آوری گازهای همراه با نفت عنوان کرد: ۸۰ درصد کل گازی که تولید می‌شود در حال جمع‌آوری است که بیشتر آنها در NGL و پتروشیمی‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: دانشگاه یا مجموعه علمی فناورانه باید پای‌کار باشند، در ارتباط دانشگاه با صنعت‌کارهای زیادی صورت‌گرفته اما قابل‌قبول نیست و باید دانشگاه‌ها نقش پررنگ‌تری داشته باشند.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب ادامه داد: در این نمایشگاه ۴۴ قلم از قطعات مهم را برای بار نخست رونمایی می‌کنیم و کمیته‌های خوبی را در خصوص تعریف کار و برنامه‌ریزی جهت رفع مسائل آنها در صنعت راه‌اندازی کردیم.

وی با بیان اینکه اگر کالای تولیدی ما ارزشمند باشد می‌تواند از مرز کشور خارج شود، عنوان کرد: اکنون کالاهایی که تولید می‌کنیم ممکن است مصرف آن در کشور محدود باشد. اگر بازار بیرونی را مورد هدف قرار دهیم می‌توانیم شاهد شکوفایی، اشتغال و توسعه صنعت باشیم.

وی عنوان کرد: فرمت‌های بین‌المللی برای مسئولیت‌های اجتماعی داریم. پول اختصاص می‌یابد اما نحوه آن باید مدیریت شود. همچنین برخی از قوانین و مقررات نیز باید اصلاح گردد.

دانشی در پایان تاکید داشت: باید چرخش مالی شرکت‌ها در مناطق صورت بگیرد تا رشد و شکوفایی نیز به دنبال داشته باشد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.