کد خبر : 6180
تاریخ انتشار : شنبه ۷ اسفند ۱۴۰۰ - ۰:۵۷

کاهش مصرف ۵٠ درصدی گوشت در دوران کرونا / بهرمندی نیاز کشور به گوشت از تولیدات داخلی

کاهش مصرف  ۵٠ درصدی گوشت در دوران کرونا / بهرمندی نیاز کشور به گوشت از تولیدات داخلی

منصور پویان روز جمعه (۶ اسفند) در نشست خبری پیرامون دهمین نمایشگاه نهاده‌ها، تجهیزات آبیاری، لوازم باغبانی و گلخانه ای اظهار کرد: نمایشگاه‌ها همیشه در عرضه کالا و نمایش قدرت در بخش دام و طیور موثر بوده است. رئیس شورای تامین دام کشور گفت: آمار دام کشور ۷۱ میلیون و ۶۰۰ هزار راس در سال

منصور پویان روز جمعه (۶ اسفند) در نشست خبری پیرامون دهمین نمایشگاه نهاده‌ها، تجهیزات آبیاری، لوازم باغبانی و گلخانه ای اظهار کرد: نمایشگاه‌ها همیشه در عرضه کالا و نمایش قدرت در بخش دام و طیور موثر بوده است.

رئیس شورای تامین دام کشور گفت: آمار دام کشور ۷۱ میلیون و ۶۰۰ هزار راس در سال ۱۴۰۰ اعلام شده توسط سازمان دامپزشکی اعلام شده که در بخش دام سنگین به دام گوشتی و شیری تقسیم می شوند.

وی تصریح کرد: در دام گوشتی بالغ بر ۹ میلیون راس، در اختیار داریم و از ۷۱ میلیون راس دام سبک ۲۴ میلیون بز می‌باشد که جمعیت بالایی است و برای منابع طبیعی و یک خطر محسوب می‌شود.

پویان با بیان اینکه نیاز کشور به گوشت از تولید موجود همیشه بهره مند بوده است، عنوان کرد: میزان تولید دام ما همیشه مازاد بوده و اکنون گوشت وارداتی نخواهیم داشت و اگر واردات وجود دارد به صورت زیر زمینی است.

وی خاطر نشان کرد: متاسفانه سیاست گذاران و تصمیم گیرندگان ما در بخش دامی خصوصا وزارت جهاد با تصمیمات خلع الساعه و نادرست سرمایه ملی از بین می رود.

رئیس شورای تامین دام کشور با بیان اینکه در روز های عادی نیاز کشور یک میلیون و ۴٠٠ هزار تن است، گفت: میزان تولید گوشت قرمز ما در سال، ۹۰۰ هزار تن است که در دوران کرونا شاهد کاهش ۵٠ درصدی مصرف گوشت بودیم.

*دامداران با تعطیلی طرح های حمایتی آسیب دیدند*

وی خاطر نشان کرد: باید برای مازاد تولید برنامه ریزی و توسط دولت ذخیره سازی شود و طرح هایی برای حمایت از دامدار صورت گرفته شد که قبل از اینکه به مرحله اجرا برسد تعطیل شد.

پویان ادامه داد: طرح های صادرات دام که جز طرح های حمایت از دامدار بود نیز تعطیل شد و با تعطیل شدن این دو پروژه حمایتی دامداران ما آسیب جدی می بینند.

وی با بیان اینکه قیمت دام ما میانگین کشوری است، اظهار کرد: با توجه به گرانی های موجود در بخش نهاده، در بخش عرضه دام تولید یک کیلوگرم گوشت برای دامدار ما بالای ۷۰ هزار تومان می شود.

*لزوم نظارت بر قیمت ها در ماهای آخر سال*

رئیس شورای تامین دام کشور گفت: دولت در ماه های آخر سال باید در خصوص قیمت ها ورود کند و شرکت پشتیبانی متصدی این امر است بازار را رها کرده، که یا عمدی و یا از روی بی سوادی است.

پویان افزود: در ماه آخر سال همیشه تقاضا بالا بوده و قیمت ها تحرک کمتری می کرد اما اکنون قیمت ها حرکت شدیدی داشته است.

رئیس شورای تامین دام کشور بیان کرد: امروز قیمت لاشه بره گوسفندی ۱۳۰ هزار تومان است و اگر کسی بیشتر بفروشد گران‌فروشی است.

وی تصریح کرد: گوشت نسبت به تورم افزایش قیمت زیادی نداشت، و کل افزایش قیمت آن نسبت به سایر کالاها ۲۴ درصد بود و چون بازار مصرف بسیار بزرگی داریم انتظار این بود که حداقل قیمت‌ها متناسب با تعداد دام باشد.

پویان گفت: کشوری که دامدار و تولید کننده آن به سختی تولید انجام می دهد و سپس بر روی صادرات محصول آن عوارض بگذارند این دولت و نمایندگان چه خدماتی به تولید کننده داده اند؟

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.