کد خبر : 6745
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۰

موسوی در حاشیه جشنواره نوروزگاه اهواز: رئیس جمهور و وزیر میراث فرهنگی بر اجرای برنامه های شاد برای مردم در ایام نوروز تاکید دارند/حضور اقوام مختلف در نوروزگاه اهواز/برنامه های آئینی ادامه می یابد/لزوم فرهنگ سازی استفاده از صنایع دستی ایرانی/شکوفایی اقتصادی با توسعه صنعت گردشگری

موسوی در حاشیه جشنواره نوروزگاه اهواز:  رئیس جمهور و وزیر میراث فرهنگی بر اجرای برنامه های شاد برای مردم در ایام نوروز تاکید دارند/حضور اقوام مختلف در نوروزگاه اهواز/برنامه های آئینی ادامه می یابد/لزوم فرهنگ سازی استفاده از صنایع دستی ایرانی/شکوفایی اقتصادی با توسعه صنعت گردشگری

به گزارش راوی جنوب، سید حکمت موسوی در حاشیه جشنواره نوروزگاه اهواز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: متاسفانه کشور در ۲ سال اخیر درگیر همه‌گیری ویروس کرونا بود و امکان برگزاری نمایشگاه و جشنواره میسر نبود. وی با بیان اینکه شرایط شیوع کرونا، برگزاری جشنواره ها را با محدودیت و حتی توقف کامل مواجه کرده

به گزارش راوی جنوب، سید حکمت موسوی در حاشیه جشنواره نوروزگاه اهواز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: متاسفانه کشور در ۲ سال اخیر درگیر همه‌گیری ویروس کرونا بود و امکان برگزاری نمایشگاه و جشنواره میسر نبود.

وی با بیان اینکه شرایط شیوع کرونا، برگزاری جشنواره ها را با محدودیت و حتی توقف کامل مواجه کرده بود، افزود: جشنواره نوروزگاه امسال فرصتی مناسب برای اجرای برنامه های آئینی، موسیقی محلی و نمایشگاه صنایع دستی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان ادامه داد: ریاست جمهور، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و همچنین استاندار خوزستان بر اجرای برنامه های شاد و مفرح برای مردم به خصوص در ایام نوروز تاکید کرده بودند.

موسوی با اشاره به اینکه برنامه نوروزگاه در سراسر استان برگزار شده است، گفت: در سال ۹۸ برنامه جشنواره اقوام ایرانی با حضور گروه های مختلف موسیقی های محلی و قومی مختلف در اهواز برگزار شد و مورد استقبال بسیار خوبی قرار گرفت.

وی همچنین تشریح کرد: در جشنواره نوروزگاه امسال، برنامه‌ها و آیین‌ها شامل اجرای موسیقی سنتی و محلی اقوام، اجرای آیین‌های نوروزگاهی، برگزاری نمایش، برپایی جشنواره اقوام، نمایشگاه صنایع‌دستی و سوغات اجرا شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان اذعان داشت: با توجه به ایام نوروز و حضور گروه های اجراکننده آئینی اقوام مختلف در سراسر کشور و اجرای برنامه ها در شهرهای خودشان، حضور این گروه ها علی‌رغم دعوت، در نوروزگاه اهواز با محدودیت مواجه شد.

موسوی بر ضرورت توجه به صنایع دستی تاکید کرد و گفت: فرهنگ سازی برای استفاده از صنایع دستی ایرانی باعث می‌شود، مردم با هنر‌های فاخر و بومی کشورمان آشنا شوند و قدر بند بند انگشت هنرمندان ایرانی و تمدن کهن و هویت تاریخی صنایع دستی ایران را بیشتر بدانند.

وی افزود: گردشگری، امروزه صنعتی بسیار مهم است و نقش پر رنگی در شکوفایی اقتصادی کشورها ایفا می کند؛ از همین رو می بایست با توجه به جاذبه های گردشگری خوزستان، در جهت جذب گردشگر برنامه ریزی شود.

این مقام مسئول بیان کرد: گروه های آئینی و اقوام خوزستانی اعم از عرب، لر، بختیاری، قشقایی، بهمئی و..ـ برای حضور در این نوروزگاه دعوت شدند و سیاه چادرهای عشایری خود را نصب کرده و به اجرای برنامه های محلی خود و آئین سنتی و پذیرایی پرداختند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان اضافه کرد: عمده آداب و رسوم، رقص محلی و آئین های این گروه ها ثبت ملی شده و از داشته های فرهنگی و تاریخی استان خوزستان به شمار می روند.

موسوی در پایان عنوان کرد: این برنامه توسط اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان و با همکاری و همراهی استانداری خوزستان، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، فرمانداری و شهرداری اهواز برپا شده است.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.