کد خبر : 6969
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۳۱ فروردین ۱۴۰۱ - ۲۲:۴۱

معرفت عملی به علی (ع) در رسانه، حلقه گمشده خوزستان

معرفت عملی به علی (ع) در رسانه، حلقه گمشده خوزستان

محمد اردشیری با نزدیک شدن به شب ها و ساعات معنوی و ان شاالله همراه تفکر قدر نگارنده را بر آن داشت با توجه به اهمیت شناخت معرفتی هرچه بهتر به سیره عملی امام علی (ع) اول به خود و بعد به عموم جامعه، بخصوص اهالی محترم رسانه استان خوزستان یادآوری شود که لازم است

محمد اردشیری

با نزدیک شدن به شب ها و ساعات معنوی و ان شاالله همراه تفکر قدر نگارنده را بر آن داشت با توجه به اهمیت شناخت معرفتی هرچه بهتر به سیره عملی امام علی (ع) اول به خود و بعد به عموم جامعه، بخصوص اهالی محترم رسانه استان خوزستان یادآوری شود که لازم است نگاه به امام علی (ع) از یک نگاه تشریفاتی به یک الگو و شاهراه اصلی هدایت بشر به نقطه تعالی تغییر پیدا کند.

از این رو باید بدانیم که حضرت علی(ع) با کسی تعارف نداشتند و مصلحت‌اندیشی را بر حقیقت مقدم نمی‌داشتند و بهانه‌هایی مانند شهرتِ فردِ رانت‌خوار، سوءاستفاده‌ی دشمنان، آسیب دیدنِ اسلام و جهاد با پیامبر اسلام ایشان را به هیچ وجه از برخورد با مفسدین، منصرف نمی‌کرد و ایشان، مصلحتِ حکومت اسلامی را در بیان شفافِ حقیقت می‌دانستند و به این نکته واقف بودند که عدم برخورد بامفسیدن اقتصادی با هر توجیه و دلیل و بهانه‌ای که باشد، باعث گسترده‌تر شدنِ دامنه‌ی فساد خواهد شد.

حضرت در اولین قدم و بلافاصله بعد از آغاز خلافت، یک سری از اموال عمومی را که در خانه عثمان بود و از بیت‌المال، بدون هیچ ضابطه‌ای برداشته شده بود، به خزانه بازگرداند و اعلام فرمودند تمام رانت‌خواران، چپاول‌گران و ویژه‌خوران باید اموالی را که از بیت‌المال به یغما برده‌اند را بازگردانند. همین اقداماتِ قاطعِ حضرت، موجب برانگیخته شدنِ دشمنیِ رانت‌خواران با حضرت گردید.

نگرانیِ ویژه‌خواران از قاطعیت اقدامات حضرت به‌قدری بود که فردی مانند عمروعاص که در مکان‌های دوری مانند مصر بود، می‌رسد، نامه‌ای به معاویه می‌نویسد بدین مضمون که اگر قرار باشد اموالِ به تاراج رفته از بیت‌المال به خزانه بازگردانده شود، ما خیلی ضرر می‌کنیم؛ لذا لازم است که دور هم جمع شویم و سیاستی علیه علی (ع) اتخاذ کنیم.

این هراسی که به دل افرادی مثل عمروعاص و ولید می‌افتد نشان می‌دهد که حضرت، با هیچ‌کس در برخورد با فساد، تعارف نداشته است. استدلال حضرت هم این است که «فِی الْعَدْلِ سَعَهً وَ مَنْ ضَاقَ عَلَیْهِ الْعَدْلُ فَالْجَوْرُ عَلَیْهِ أَضْیَقُ» ؛ یعنی «در عدالت گشایش است و آن کس که (داد) بر او سخت آید، از (بیداد) به فریاد آید». حضرت در عمل نشان دادند که به این ایمان دارند که وضعیتی که رانت و فساد در جامعه ایجاد می‌کند، به نفع جامعه نیست و لازم است که جامعه به اصول عادلانه پای‌بند باشد و جلوی رانت‌خواری‌ها گرفته شود.

اقدام بعدی حضرت نیز بسیار آموزنده و قاطع است. در زمان خلیفه دوم یک‌سری نابرابری‌ها در پرداخت‌های بیت‌المال ایجاد شده بود و ترجیحات و تبعیض‌های ناروایی بین عرب و غیرعرب، قریش و غیر قریش بود و حتی کسانی‌که درجنگ‌های اولیه مسلمانان شرکت داشتند بر افراد دیگرِ جامعه ترجیح داده می‌شدند. این معیارهای باطل، شبکه‌ای از رانت‌خواری را در جامعه به وجود آورده بود که با اقدام قاطع امیرالمومنین، این رانت‌خواری و تبعیض نیز از بین رفت و کنار گذاشته شد.

باتوجه به موارد یادشده بدون شک شفافیت، عدالت را به دنبال خود خواهد آورد و عدالت زمینه ساز رقابت برابر و توسعه در هر امری است هرچند هزینه هم دارد و یکی از مهم ترین ابزار اجرای شفافیت قلم و رسانه است. قاطعیت و شجاعت اهل قلم در انجام رسالت رسانه ای در تحقق شفافیت، حلقه گم شده رسانه در خوزستان است.

در پایان نگارنده ضمن یادآوری رخدادهای مهم اخیر خوزستان مانند پرداختی های غیر شفاف روابط عمومی فولاد خوزستان، شبکه های رانت در برخی از روابط عمومی ها، عدم شفافیت کافی از سوی برخی مدعیان جهاد و مجاهدت، حمایت مدعیان اهل قلم و برخی از مجاهدان از عدم شفافیت به خوبی دو نکته را بر همگان یادآور می شود که ملاک عملی علی(ع) دوستی و معرفت به علی (ع) نه در کلام بلکه در عمل و گام برداشتن در مسیر علوی محقق می شود و دوم اینکه تاریخ علاقه ای به تکرار ندارد مگر آنکه خود جامعه یا گروهی آن را مجدد بسازند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.