کد خبر : 1907
تاریخ انتشار : سه شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۳

بررسی کلی تکنولوژی ADSL و TD-LTE

بررسی کلی تکنولوژی ADSL و TD-LTE

عبدالکریم میراب زاده – کارشناس ارشد کامپیوتر در این مطلب به اختصار دو تکنولوژی ADSL و TD-LTE را بررسی می کنیم.ADSL:تکنولوژی ADSL با بهره گیری از خطوط تلفن شهری ارائه می شود، به طوری که قسمتی از پهنای باند سیم را جهت مکالمه و باقی ان را برای دیتا مورد استفاده قرارد می دهد و

عبدالکریم میراب زاده – کارشناس ارشد کامپیوتر


در این مطلب به اختصار دو تکنولوژی ADSL و TD-LTE را بررسی می کنیم.
ADSL:
تکنولوژی ADSL با بهره گیری از خطوط تلفن شهری ارائه می شود، به طوری که قسمتی از پهنای باند سیم را جهت مکالمه و باقی ان را برای دیتا مورد استفاده قرارد می دهد و می توان دیتا و صوت را به طور همزمان منتقل کرد (برای درک بهتر سیم تلفن را مانند یک لوله در نظر بگیرید).
هر چه فاصله مشترک تا مرکز ارائه دهنده(مرکز مخابرات) نزدیک تر باشد کیفت سرویس و سرعت اینترنت بالاتر می رود و هرچه فاصله دورتر سرعت و کیفیت کم تر می شود نرخ انتقال داده در شرایط ایده ال می تواند تا (۱۶Mbit) 16 مگا بیت بر ثانیه باشد که به صورت تجربی در ایران در بهترین حالت بین ۲ تا ۴ مگابیت بر ثانیه می باشد.
از مزایای ان می توان ارزان بودن نسبی تجهیزات مورد استفاده و هزینه های اشتراک را نام برد.
معایب اصلی ان را می توان موارد زیر عنوان نمود
.۱٫ وابسته بودن به خط تلفن ( با توجه به فرسودگی خطوط تلفن یکی از بزرگترین مشکلات قطعی های مکرر است.)
۲٫عدم جابجایی مکانی

  1. سرعت پایین به نسبت تکنولوژی های به روز
    ۴٫مشکلات نویز از جمله فکس بروی خط تلفن و تلفن بیسم و نویز از کابل برق
  2. محدودیت ظرفیت پورت در مراکز مخابراتی

LTE:
یکی از استاندارهای نسل چهارم اینترنت ثابت که با توجه به تکامل بلند مدت نسل چهارم اینترنت ثابت (۴G ) ان راLTE (4.5G) می نامند و به صورت TD-LTE , FD-LTE ارائه می شود این تکنولوژی در سال ۱۳۸۹ در دنیا ارائه شد که سال ۱۳۹۳ وارد ایران گردید و تا ورود ۵G به ایران در واقع اخرین نسل اینترنت ثابت می باشد. این تکنولوژی سرویس اینترنت را با استفاده از سیم کارت و یک مودم LTE و بهره گیری از شبکه های موبایل به مشترکین ارائه می دهد ، مودم ها در ایران معمولا به صورت قفل شده بر روی خدمات شرکت ارائه دهنده اینترنت می باشد.
سرعت اینترنت در شرایط ایده ال می تواند تا ۱۵۰مگابیت بر ثانیه (Mbps150 ) باشد که معمولا ببن ۴ تا ۴۰ مگابیت بر ثانیه ارائه می شود.
از ویژگی ها ان می توان جابه جایی مکانی و سرعت نسبتا بالا نسبت به دیگر تکنولوژی ها و همچنین مناسب برای سرویس های انتقال تصویر و بازی های انلاین ،سرویس VOIP ، کلاس های انلاین و کسانی که سرعت اینترنت بالایی نیاز دارند عنوان نمود هزینه مودم و بسته های اینترنتی مناسبی برای مصارف مشترکین وجود دارد.
از معایب ان می توان عدم پوشش انتن دهی مناسب در همه مناطق کشور را عنوان نمود

برچسب ها : ، ، ،

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.