کد خبر : 8561
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۱ - ۲۱:۲۷

کرونا یک بیماری نوظهور است که مدام عوارض جدید ایجاد می‌کند

کرونا یک بیماری نوظهور است که مدام عوارض جدید ایجاد می‌کند

راوی جنوب، رئیس مرکز بهداشت استان گفت: در حال حاضر موج جدید کرونا در اروپا شروع شده و طبق تجربه‌های قبلی به فاصله یک الی دو ماه بعد از شروع موج در دنیا، شاهد شیوع بیماری در ایران نیز خواهیم بود. دکتر سید محمد علوی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه داد:

راوی جنوب، رئیس مرکز بهداشت استان گفت: در حال حاضر موج جدید کرونا در اروپا شروع شده و طبق تجربه‌های قبلی به فاصله یک الی دو ماه بعد از شروع موج در دنیا، شاهد شیوع بیماری در ایران نیز خواهیم بود.
دکتر سید محمد علوی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز ادامه داد: در حال حاضر حدود ۱۴۰ هزار بیمار در طول یک روز در کشور فرانسه گزارش شده و ایتالیا نیز رقمی معادل یکصد هزار بیمار را در طول یک روز تجربه کرده است.
وی افزود: روند ابتلا به بیماری در کشور عراق نیز صعودی است و ترافیک مرزهای شلمچه و چذابه در شرایط کنونی از نگرانی‌های ماست.
علوی بیان داشت: وضعیت ایران در حال حاضر وخیم نیست اما ترند بیماری نگران کننده است، بدین معنی که در هفته‌های اخیر حدود ۱۴۷ درصد رشد مراجعه داشته‌ایم که خود نشان‌ دهنده شروع موج پنجم در ایران خواهد بود و به نظر می‌رسد گسترش بیماری نسبت به موج قبلی بیشتر باشد.
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز به راه‌های کنترل بیماری اشاره کرد و گفت: علاوه بر تکمیل واکسیناسیون، پروتکل‌های بهداشتی مثل استفاده از ماسک و تهویه هوا جدا باید رعایت شود، چرا که عدم رعایت آنها زمینه‌ساز ابتلا به بیماری است.
وی یادآور شد: عادی انگاری معضل اصلی ابتلا به کرونا در کشور ماست و متاسفانه با این باور مواجه هستیم که نهایتاً کرونا می‌گیرم و خوب می‌شوم، اما باید بدانیم که این باور کاملا اشتباه است و تمام تلاش‌ها باید صورت بگیرد که دچار بیماری نشویم، چرا که کرونا یک بیماری نوپدید است و می‌تواند به ارگان‌های مختلف بدن آسیب رسانده و  عوارض جدید ایجاد کند.
رئیس مرکز بهداشت استان با اشاره به اینکه پوشش واکسیناسیون در ایران حدود ۷۶ درصد است و برای کنترل بیماری حتما باید افزایش یابد، گفت: پوشش واکسیناسیون در استان خوزستان حدود ۷۱ درصد برای یک دوز و ۶۲ درصد برای دو دوز می‌باشد که نگرانی ما از تاخیر در تزریق واکسن است و باید آن را مرتفع کرد.
علوی اظهار داشت: استقبال مردم از دریافت واکسن کم شده و از آنجایی که واکسیناسیون پروتکل اجباری ندارد و بر مبنای دعوت از مردم است، تلاش‌های زیادی در این خصوص صورت گرفته، به گونه‌ای که در برخی شهرهای خوزستان مثل اهواز، بهبهان و دزپارت پوشش واکسیناسیون بسیار خوبی را شاهد هستیم اما در بعضی شهرها شرایط مطلوب نبوده و سرعت واکسیناسیون بسیار کم است.
معاون بهداشت دانشگاه با اشاره به اینکه رعایت پروتکل‌ها در اکثر شهرهای خوزستان در وضعیت قرمز قرار دارد، گفت: استفاده از ماسک توسط مردم در مناطق مرکزی اهواز حدود ۳۰ درصد و در حاشیه شهر حدود ۵ درصد است، رعایت پروتکل‌های کلی مشاغل پرخطر مثل پایانه‌‌های مسافربری برون شهری، پلیس ۱۰+، استخرهای شنا، نانوایی‌ها و بانک‌ها رقم مطلوبی نیست که باید در این خصوص چاره‌اندیشی کرد، در ادارات نیز حدود ۵۶ درصد پروتکل‌ها رعایت می‌شود.
علوی در پایان به مزهای دریایی استان خوزستان و مرزهای زمینی شلمچه و چذابه اشاره کرد و گفت: این نقاط در شرایط کنونی بسیار خطرناک هستند و کنترل مرزها می‌تواند علاوه بر کاهش شدت سوش‌های جدید بیماری، از ورود بیماری‌های دیگر به کشور نیز جلوگیری کند.

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.