کد خبر : 2046
تاریخ انتشار : جمعه ۱۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۳:۱۵

بی خوابی و تاثیرات منفی آن در ورزشکاران.

بی خوابی و تاثیرات منفی آن در ورزشکاران.

خواب: عدم توانایی ارادی در کنترل وضعیت فیزیکی و ذهنی یا به عبارتی کاهش و فقدان سطح هوشیاری در افراد می باشد که ارتباط تنگاتنگی با فرآیند ریکاوری بدن دارد. به همین منظور حداقل ۸ ساعت خواب شبانه برای افراد علی الخصوص ورزشکاران توصیه شده است. اغلب نگرانی ها که افراد از آن رنج می

خواب: عدم توانایی ارادی در کنترل وضعیت فیزیکی و ذهنی یا به عبارتی کاهش و فقدان سطح هوشیاری در افراد می باشد که ارتباط تنگاتنگی با فرآیند ریکاوری بدن دارد.

به همین منظور حداقل ۸ ساعت خواب شبانه برای افراد علی الخصوص ورزشکاران توصیه شده است. اغلب نگرانی ها که افراد از آن رنج می برند تقلیل خواب شبانه به کمتر از ۴ الی ۶ ساعت می باشد. نتایج مطالعات اخیر بسیار حیرت انگیز است.

محققین کشف کرده اند که خواب یک عامل بنیادی در تنظیم مکانیزم های مولوکولی از قبیل هموستاز متابولیکی نقش ویژه ای ایفا می کند که با عوامل متعددی من جمله؛ پرواز زدگی،ژنتیک و تغذیه در ارتباط است اثرات به شدت مخرب بی خوابی شامل: اختلال در سیستم ایمنی بدن: فعالیت بیش از اندازه سلول های T و افزایش لیکوسیت ها، نوتروفیل ها، مونوسیت ها و نابودی سول های۷ که باعث اختلال در ساعت بیولوژیک بدن می شوند. افزایش عوامل التهابی: تحریک TNF وI_L6 اختلالات متابولیکی: بی خوابی باعث کاهش حساسیت گیرنده های انسولین و درنتیجه باعث اختلال در تنظیم قند خون می گردد. کاهش سطوح لپتین و افزایش گرلین (بی خوابی باعث افزایش اشتها و حس گرسنگی می شود). اختلال در غدد درون ریز و سیستم هورمونی: محرومیت خواب شبانه با کاهش سطوح سرمی هورمون های تستوسترون، رشد و IGF1 ارتباط تنگاتنگ و مستقیمی دارد. وجود ارتباط منفی بین کاهش ساعت خواب شبانه و افزایش سطوح هورمون های استرسی از جمله: کورتیزول و کاتکولامین ها. عوامل فیزیولوژیکی: یکی دیگر از اثرات مخرب بی خوابی این است که منجر به افزایش استرس، اظطراب در نتیجه افسردگی مزمن در افراد می گردد.
در پست بعد به ارائه راهکارهای تغذیه ای از جمله مکمل هایی که باعث بهبود کیفیت خواب می شوند می پردازیم‌. ترجمه و
گرد آوری حافظ عیناوی فیزیولوژیست ورزشی.

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.