کد خبر : 5406
تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۸ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۳

اهلیت و شفافیت عملکرد پیمانکاران آبفای خوزستان چگونه بررسی می‌شود؟/ضرورت نظارت بیشتر بر پروژه‌های ترک تشریفات شده آبفا

اهلیت و شفافیت عملکرد پیمانکاران آبفای خوزستان چگونه بررسی می‌شود؟/ضرورت نظارت بیشتر بر پروژه‌های ترک تشریفات شده آبفا

پس زدگی فاضلاب، پدیده ای رایج در سطح شهرها و مناطق مختلف شهری استان خوزستان شده است؛ در صورتی که همواره شرکت آب و فاضلاب خوزستان، احداث و یا اصلا شبکه فاضلاب را به عنوان سرلیست پروژه های سنواتی خود اعلام می کند. این درحالی است که بخش زیادی از اعتبارات عمرانی ملی و استانی

پس زدگی فاضلاب، پدیده ای رایج در سطح شهرها و مناطق مختلف شهری استان خوزستان شده است؛ در صورتی که همواره شرکت آب و فاضلاب خوزستان، احداث و یا اصلا شبکه فاضلاب را به عنوان سرلیست پروژه های سنواتی خود اعلام می کند.

این درحالی است که بخش زیادی از اعتبارات عمرانی ملی و استانی به چنین پروژه هایی اختصاص می یابد اما در عین حال، بخشی از این پروژه ها فاقد ساختار اصولی بوده اند؛ به همین دلیل، شرایط شبکه های فاضلاب شهری در استان پر از اشکال و نواقص فنی است.

بروز مشکلات مختلف در پروژه های عمرانی تحت عنوان احداث و یا اصلاح شبکه فاضلاب نتیجه کم کاری صورت گرفته برای اعمال نظارت های لازم در اجرای این طرح ها محسوب می شود.

از سوی دیگر ترک تشریفات ویژه پروژه های فاضلاب، سبب ایجاد زمینه ای برای گرایش پیمانکاران به دریافت پروژه از شرکت های آبفا گردیده است.

همچنین ترک تشریفات مهمترین دلیل گرانی اجرای پروژه های آبفا محسوب می شود، در این بین احتمال عدم توجه به اهلیت پیمانکاران تقویت می یابد و این موضوع باعث اجرای پروژه های بی کیفیت می شود که نتیجه آن را در نهایت می توان همزمان با بارندگی های مختلف در سطح استان مشاهده کرد.

علاوه بر این، شنیده ها حاکی از آن است که برخی پیمانکاران فعال در حوزه پروژه های فاضلاب، به نمایندگی از دیگر پیمانکاران فاقد اهلیت برای انجام امور پروژه ها داوطلب می شوند و درواقع نقش واسطه را بین شرکت و پیمانکار دیگری را ایفا می کنند.

شرکت آب و فاضلاب، به عنوان یک شرکت مهندسی و تخصصی باید در جایگاهی توانمند قرار داشته باشد که بدون انجام ترک تشریفات، امکان بکارگیری پیمانکارانی کارآمد و موفق را داشته باشد. اینکه چرا شرکت آب و فاضلاب باید بیشترین تقاضای ترک تشریفات را داشته باشد، سوالی است که مدیران این شرکت باید به آن پاسخ دهند.

همچنین اینکه چرا پروژه های مربوطه باید در اختیار عده ای خاص باشند نیز سوال دیگری است که ضرورت بررسی های لازم را به وجود می آورد. شنیده ها حاکی از آن است که چند شرکت پیمانکاری متعلق به یک خانواده، نقش اساسی در اجرای پروژه های مرتبط با شرکت آبفای خوزستان را بر عهده دارند و از سوی جمعی از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی حمایت می شوند.

ادامه دارد…

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : 0
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.