اخرین خبر ها

از پکن تا قاهره امنیت،کلید اتصال غرب و شرق آسیا

راوی جنوب، یادداشتی از حسین حیات داودی ،غرب آسیا و خاورمیانه از دیرباز،صحنه برخورد آراء،اندیشه ها،ادیان و اقوام گوناگون بوده است.پس از پایان جنگ تحمیلی ایران و عراق، استراتژی امنیت منطقه ای ایران برپایه اعتماد سازی،تکیه بر مشترکات دینی و ملی و ایجاد ساختاری مشارکت جویانه شروع به ایجاد شد تا امروز که شاهد خلق نظم بومی و نوین امنیتی در منطقه غرب آسیا با محوریت جمهوری اسلامی هستیم که در ادامه نوشتار به نقش این دستاورد در بهره‌مندی اقتصادی و تجاری خواهیم پرداخت.

در سال ۲۰۱۳ برخی تحلیلگران از جمله مایکل مک فرسون مفهوم کریدور انرژی را به معنای منطقه وسیع جغرافیایی که برای حمل انواع انرژی و ملزومات آن مورد استفاده قرار می‌گیرد مطرح کردند. این اندیشه و ذهنیت که چین به دنبال ایجاد نظم اقتصادی جدیدی بین غرب و شرق آسیا است اکنون پس از امضای قراردادهای تجاری بین عربستان و چین در دسامبر ۲۰۲۲،توافق نامه راهبردی خط آهن رشت آستارا و اتصال به روسیه،فعال شدن مسیر ریلی قزاقستان به ترکیه از درون خاک ایران،توافق نامه گازی اخیر با ترکمنستان در سفر مقامات این کشور به تهران و از همه مهمتر برقراری مجدد روابط دیپلماتیک بین عربستان سعودی و جمهوری اسلامی با میانجیگری چین و تلاش ایران برای برقراری روابط تهران و قاهره به واقعیت محض تبدیل شده است‌.

از سوی دیگر اما،شاهد تلاش های مخالفان این همگرایی منطقه ای در داخل و خارج برای بی ثبات سازی ایران هستیم که شاهد این تلاش‌ها تنش زایی رژیم صهیونیستی در مرز شمال غربی کشور و آتش بیاری برخی در داخل و خارج برای کوبیدن بر طبل جنگی عبث با طالبان و افغانستان است.

اکنون نقش اساسی ایران در غرب آسیا به عنوان مبدع و حافظ نظم امنیتی جدید که توانسته است بدون دخالت کشورهای فراقاره ای تنش زدایی را در منطقه حساس خاورمیانه دنبال کند و زمینه را برای احیا پیوند تجاری و اقتصادی غرب و شرق آسیا _ پیوندی که از قرنهای قبل هم به واسطه جاده ابریشم بوده است _ نمایان می‌شود‌.

حال میبینم که با هوشیاری می‌توان از دستاوردهای نظامی و امنیتی خود که حاصل خون شهدا و تلاش های دانشمندان حوزه نظامی است برای کسب منافع پایدار اقتصادی استفاده نمود.

حسین حیات داودی
سیاست پژوه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا