اخبار شهرستان های خوزستاناخبار مهماخرین خبر ها

چرا باغملک با این همه قدمت موزه ندارد؟

یک دوستدار میراث فرهنگی می‌گوید: باغملک که از تاریخی‌ترین شهر استان خوزستان به حساب می‌آید همچنان از داشتن موزه تاریخی و مردم‌شناسی محروم است.

نسرین کریمی با تصریح این مطلب که تاکنون اقدامی عملی برای راه‌اندازی موزه از جانب مسؤولان ذی‌ربط صورت نگرفته است، اضافه کرد: تخصیص ندادن اعتبار کافی و عمل نکردن به طرح‌های گفته شده در جلسات متعددی که توسط مسئولان برگزار می‌شود از مهمترین مشکلات بر سر راه ساختن موزه در باغملک است و همه این مشکلات دست به دست هم داده تا کماکان از داشتن موزه محروم باشیم.

وی تاکید کرد: داشتن حداقل یک موزه آثار باستانی و مردم‌شناسی با وجود قدمت مکان‌ها و بناهای تاریخی متعدد این شهرستان همچون قلعه‌تل، منجنیق و چندین و چند محوطه تاریخی دیگر ضروری است.

او با اشاره به مکان نگه‌داری آثار کشف شده از محوطه‌های تاریخی باغملک گفت: برخی از آثار به شهرستان‌های اطراف واگذار می‌شوند و برخی نیز در انباری اداره میراث فرهنگی این شهرستان نگه‌داری می‌شوند.

این دوستدار میراث فرهنگی گفت: مردم فرهنگ‌دوست و صاحب نظر این عرصه بر ضرورت ساخت موزه تاریخی و مردم‌شناسی در باغملک با برشمردن پتانسیل‌های منطقه‌ای و فرهنگی این شهرستان تاکید دارند تا بخشی از تاریخ و فرهنگ کهن این دیار در معرض دید عموم قرار بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: امروزه وجود موزه به ویژه موزه‌های باستان‌شناسی در هر شهر نماد و مظهر رشد و کمال فرهنگی مردم محسوب می‌شود.

کریمی اضافه کرد: وجود موزه برای نگه‌داری و حفظ آثار تاریخی می‌تواند کمک زیادی به پیشبرد وضعیت فرهنگی باغملک کند.

قدمت شهر کنونی باغملک به دوران عیلام برمی‌گردد. در دوران عیلام این ناحیه «اوربه» نام داشته ‌است. در باغملک محلی به ‌نام «منجنیق» وجود دارد که آثار تاریخی از یک شهر کهن در آن به جا مانده ‌است که بنابر روایتی ماجرای ابراهیم و نمرود در این محل رخ داده ‌است و به همین دلیل منجنیق نام دارد. پل شکسته‌ای نیز در آن نزدیکی وجود دارد که مربوط به دوران ساسانی است. همچنین سنگ آسیابی در باغملک وجود دارد که آثار خطوط کوفی بر روی آن نقش بسته ‌است.

در باب قدمت باغملک می‌توان از کتاب «سفرنامه جنوب ایران» نوشته بابن و هوسه فرانسوی نقل کرد که نوشته‌اند:

«آثار خرابه و بیوتات مقبره در باغملک دیده می‌شود و آن آثار را اهل بلد منجنیق می‌خوانند. تپه‌ای در بالای سر منجنیق هست و بقعه‌ای دارد که آن را امیرالمؤمنین می‌نامند که ظاهرا مقبره یکی از خلفای عباسی است و بقعه دیگر نیز در آنجا هست یکی معروف به دانیال خلیل است و دیگری مشهور به قاسم علی. رودخانه کوچکی از کوه منگشت از طرف قبله سرازیر و جاری می‌باشد که از میانه باغملک می‌گذرد.»

لایارد نیز در سفرنامه خود آثار باقی مانده نواحی باغملک را متعلق به عهد اتابک می‌داند.

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا