اجتماعییادداشت

مدیریت های مغفول مانده در مدیریت اربعین

اربعین یکی از مناسک دینی و انسانی برخاسته از عمق ارادت مردم اقصی نقاط دنیا به فرزند پیامبر است . اینکه در روزگار سخت غلیان فردگرایی و مدرنیته و سکولاریسم دین گریز ، میلیونها انسان در سخت‌ترین و مشقت بارترین شرایط پای پیاده و با پشت کردن به رفاهیات دنیوی، پیاده سوی حسین ع می روند، نشان از حیات دین جامعه ساز و تمدن ساز است.

تلاش و جهد میلیون ها ایرانی و عراقی در خدمت به زایرین حسینی سبک زندگی بی نظیری است که مردم دنیا از درک و تفسیر آن عاجز است . پدیده ی که نیازمند تفسیر رئالیستی از دل پدیده است.

اینکه مردمی در سخت‌ترین شرایط امنیتی و اقتصادی مخلصانه وارد گود شده و برای خدمت به زایر حسینی سر از پا نمی شناسند، جز با نگاه الهی و داشتن باور حسینی قابل فهم نیست. شرایطی که فقط در جامعه مهدوی و قیام مهدی موعود بدان اشاره شده است .

پیاده روی اربعین امسال متفاوت از سالهای گذشته بود و پس از چند سال کم رونقی به سبب کرونا با استقبال بی نظیر و میلیونی مردم ایران همراه شده بود.

دولت سیزدهم برای تسهیل و بهبود روند خروج مردم در پیاده روی اربعین اقدامات بسیار ارزنده و قابل تقدیری داشت. طبق معمول حضور مسولان تراز اول در بین مردم و تلاش برای حل مشکلات زایرین نقطه برجسته و‌ قوت دولتمردان دولت سیزدهم بود.

مواردی دیگر از جمله افزایش مرزهای زمینی برای خروج زایرین، تسهیل صدور گذرنامه و رویداد برای مردم، افزایش خدمات ناوگانی ، تمدید فوری ، اعطای تسهیلات و.. از دیگر تفاوت دولت سیزدهم با دولت های ماقبل خود بود.

با همه این اقدامات ، خلائ برخی راهکار سبب سرگردانی زایرین و دشواری مردم در قبل و بعد خروجی های مرزی شد. بنظر اقدامات زیر می توانست به تسهیل امور کمک کند:

۱ _وجود فرماندهی واحد در مدیریت میدان: با وجود ستادهای مختلف اربعین، آنچه در صحنه مشهود است نبود مدیریت یکپارچه و منسجم و پیش‌برنده در سطح کشور بود.
۲ _مدیریت نیازهای زایرین: مواکب مردمی عاشقانه در حال خدمت به زایرین هستند ولی این خدمت رسانی اگر طوری مدیریت می شد که منطبق با نیازها باشد بسیار ارزنده تر بود. بطوری که وفور برخی اقلام از جمله غذا و آب و درمان، کاستی وسیله نقلیه و سرویس بهداشتی و وسایل سرمایشی نامتوازنی مدیریت نیازهای اربعین را به رخ می کشید.
۳ مدیریت ظرفیت مردمی در مدیریت اربعین: اگر مدیریت و برنامه ریزی درست صورت می گرفت شاهد خروجی مشقت بار برای زایرین نبودیم. به طور مثال اگر از همان بدو صدور برگه خروج، زمان حضور زایرین در مرزها و مسیر خروج برنامه ریزی و مدیریت می شد، حجم خروجی در طول هفته ها تقسیم و از بار سنگین ترافیک انسانی در روزهای منتهی به اربعین کاسته می شد.
۴ مدیریت ترافیک : یکی از عمده مسایل روزهای منتهی به اربعین ترافیک خودروی است. هر چند انتظار می رفت وزارت راه در بخش حمل و نقل هوایی و زمینی و ریلی و حتی دریایی چابکتر عمل کند، ولی همچنان نبود بلیط و قیمت های سرسام آور ، مدیریت وزرات راه را چنگی به دل نمی زد . مدیریت اربعین می بایست در شهرهای منتهی به مرز، ترافیک را مدیریت می کرد و ترافیک را در قبل از مرزها مدیریت می‌کرد.
۵ مدیریت ترافیک در کشور عراق: هر چند در این روزها با تلاش دولت، خروج اتوبوس و خودرو ایرانی و شخصی به داخل عراق تسهیل شد و بخشی از مشکل حل شد ولی این می بایست زودتر صورت می گرفت . در این مدیریت، هماهنگی با شهرهای مرزی عراق و استفاده از ظرفیت مردم و حتی نیروهای نظامی و اداری برای جابجایی و اسکان مردم سرگردان در پشت مرزها می توانست به حل موضوع کمک کند.
۶مدیریت رسانه و تصویر سازی: پیاده روی اربعین بالاترین رسانه اسلام برای نمایش وحدت و همدلی و سبک زندگی مهدوی است. امپراطوری رسانه ی غرب این را فهمیده و با تمام توان آن را سانسور کرده است. مدیریت رسانه ی اربعین و تلاش برای نمایش جهانی این اجتماع میلیونی می تواند سانسور غرب را خنثی سازد. رسانه های جبهه مقاومت می بایست برای نمایش زیبایی های اربعین مدیریت واحدی پیشه بگیرند. فعال سازی ظرفیت مردمی برای انعکاس رسانه ی اربعین در فضای مجازی نیازمند مدیریت و هشتک گذاری و‌ترند سازی درست می باشد. در این بین رسانه داخل ضمن بیان کاستی های مدیریتی نباید از انعکاس عظمت اربعین غافل بماند و با انعکاس برجسته مشکلات صدور گذرنامه و خروج از مرز و گرانی بلیط و.. اصل و فرع را جابجا کند.

یاداشت از اکبر بهاری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا