اقتصادی

بازرسی ۱۴۱ هزار واحد صنفی خوزستان در هشت ماهه نخست سال/تشکیل پرونده برای هفت هزار و ۵۰۰ واحد متخلف/نانوایان بیشترین تخلف صنفی را دارند

معاون نظارت و بازرسی سازمان صمت خوزستان گفت: در هشت ماهه نخست سالجاری از ۱۴۱ هزار و ۹۶۷ واحد صنفی بازدید و برای هفت هزار و ۵۶۷ واحد پرونده تشکیل شد.

بهرام جباری در گفتگو با خبرنگار راوی جنوب به تشریح مجموعه اقدامات هشت ماهه این سازمان در حوزه نظارت و بازرسی پرداخت و اظهار کرد: معاونت بازرسی و نظارت، کار رسیدگی به کالاهای اساسی و پرمصرف مانند نان، مرغ، گوشت و میوه و… که کالاهای اساسی موجود در سبد خانوار است را دارد.

وی با بیان اینکه در هشت ماه گذشته ۱۴۱ هزار و ۹۶۷ واحد بازرسی شده است، افزود: برای ۷ هزار و ۵۶۷ واحد صنفی پروند تشکیل شد که ارزش ریالی آنها بیش از ۷ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال بوده است که عمده این پرونده ها را بازرسی سازمان صنعت معدن و مقداری را نیز بازرسی اصناف تشکیل داده است.

معاون نظارت و بازرسی سازمان صمت خوزستان عنوان کرد: در بحث بازرسی اصناف و بسیج اصناف تمامی کالاها رصد می‌شود که این تعامل را بیشتر کرده‌ایم؛ بسیج اصناف نیروهای بیشتری جهت نظارت به ما معرفی خواهد کرد تا در کمیسیون نظارت، برای آنها حکم صادر می شود.

وی با بیان اینکه بیشترین بازرسی‌ها در حوزه میوه و تره بار انجام شده است، تاکید کرد: عمده تمرکز ما در میدان میوه و تره بار است که این میدان ها در اهواز و دزفول تامین کننده بیشترین میوه و تره‌بار واحدهای صنفی استان هستند.

واحدهای صنفی متخلف به تعزیرات معرفی می‌شوند

جباری ادامه داد: در میدان میوه و تربار اهواز بازرس مستقر، مقیم و گشت مشترک شبانه به همراه تعزیرات انجام می‌شود و واحد های متخلف شناسایی و به اداره کل تعزیرات معرفی خواهند شد.

معاون نظارت و بازرسی سازمان صمت خوزستان بیان داشت: واحدهای صنفی که تکرار تخلف دارند علاوه بر معرفی به تعزیرات نسبت به پلمپ آنها اقدام خواهد شد که در ۸ ماهه گذشته بیش از ۲۰ واحد متخلف شامل میوه و تربار خرده فروش و نانوا پلمپ شدند.

وی با بیان اینکه اثر پلمپ واحدهای صنفی از جرایم بیشتر است، افزود: بیش از ۱۰۵ واحد صنفی اخطار پلمپ دریافت کردند که در صورت تکرار تخلف به مدت حداقل یک هفته پلمپ خواهند شد که با اخذ تهعد کتبی فک پلمپ می‌شوند.

معاون نظارت و بازرسی سازمان صمت خوزستان خاطر نشان کرد: جلسات هفتگی تنظیم بازار برگزار می‌شود و باتوجه به قانون انتزاع وظایف تامین، توزیع و نظارت اقلام کشاورزی به سازمان جهاد کشاورزی واگذار شد که در این خصوص با آنها همکاری خواهیم کرد.

تشکیل پرونده برای ۴۵۷ واحد میوه و تره بار متخلف

وی همچنین اظهار کرد: در خصوص میوه و تربار در هشت ماه گذشته از ۲۴ هزار و ۳۲ واحد از مراکز عرضه میوه بازرسی انجام شده است که ۴۳۷ پرونده به ارزش یک میلیارد و ۵۲۱ میلیون ریال تشکیل شد.

جباری افزود: در بحث غلات که شامل نان، برج و ماکارانی می‌باشد از ۱۲ هزار و ۵۳ واحد بازرسی انجام شده که یک هزار و ۱۹۹ پرونده در این خصوص تشکیل شد که عمده آنها مربوط به نان و بیشترین تخلف کم فروشی، گران فروشی و عدم درج قیمت بوده است.

جباری عنوان کرد: در میوه و تربار خرده فروش از ۵ هزار و ۷۶۹ واحد بازرسی شده که برای واحدهای متخلف ۴۵۷ پرونده به ارزش یک میلیارد و ۲۳۷ میلیون ریال تشکیل شده است.

معاون نظارت و بازرسی سازمان صمت خوزستان ادامه داد: در کالاهای قند، شکر و روغن نباتی که جزو کالاهای پرمصرف هستند، ۹ هزار و ۹۰۱ واحد بازرسی انجام و ۳۱۹ پرونده‌ به ارزش ۲ میلیارد ۲۷۵ میلیون ریال تشکیل شد.

وی با اشاره به اهمیت نظارت بر قیمت لاستیک خودرو که شامل خودروهای سواری، باری، اتوبوس و لاستیک سنگین است، تصریح کرد: از ۴ هزار و ۴۹ واحد بازرسی انجام شد که در این خصوص ۳۷ پرونده به ارزش ۴۹۵ میلیون ریال تشکیل شده است.

جباری همچنین گفت: در بحث مصالح ساختمانی که شامل تیرآهن، سیمان، میله گرد و ورق است، ۸ هزار و ۷۸۲ واحد بازرسی انجام شده که ۱۹۵ پرونده به ارزش ۶ میلیارد و ۱۲۶ میلیون ریال تشکیل شد.

وی ادامه داد: خدمات عمومی که بحث کالاهای حرارتی و برودتی خودرو و سایر اقلام خدمات است از ۱۲ هزار و ۳۱ واحد بازرسی انجام شده، ۵۴۵ پرونده به ارزش ۲ میلیارد ریال تشکیل شده است.

معاون نظارت و بازرسی سازمان صمت خوزستان ادامه داد: در حمل نقل بین شهری از ۳ هزار و ۵۶۱ واحد بازرسی انجام شده که ۳۷ پرونده به ارزش ۱۷۲ میلیون ریال تشکیل شد.

۶ هزار و ۵۰۰ گشت مشترک انجام شد

وی ادامه داد: ۶ هزار و ۵۲۵ گشت مشترک با سایر دستگاه‌ها از جمله تعزیرات، اتحادیه ها، استاندارد و بهداشت برگزار شده که تعامل خوبی میان این دستگاه ها وجود دارد.

جباری در ادامه بیان کرد: با این وضعیت معتقد هستم باید به سراغ تامین و توزیع کالا برویم و بعد نظارت انجام شود، زیرا این سه حلقه به همدیگر متصل هستند تا تامین و توزیع به درستی انجام نشود نظارت‌ها به تنهایی پاسخگوی رفع مشکلات بازار نخواهد بود.

وی عنوان کرد: با توجه به در پیش بودن ایام پایانی سال همچنان امیداوریم کالاهای اساسی به وفور در اختیار بازار قرار بگیرد که بتوانیم نظارت را به کمک اتحادیه ها و اصناف به خوبی انجام دهیم.

جباری کمبود نیرو و امکانات را مهم ترین مشکل دستگاه‌های نظارتی دانست و اظهار کرد: در مجموعه صمت در برخی از ادارات شهرستان‌ها به شدت با کمبود نیرو مواجه هستیم که تعدادی از آنها بازنشسته شدند و در سال ۱۴۰۰ نیز پنج نفر از همکارانمان را به دلیل کرونا از دست دادیم.

مردم حق دارند از گرانفروشی گلایه کنند

معاون نظارت و بازرسی سازمان صمت خوزستان تصریح کرد: مردم از گران فروشی گلایه دارند و به حق است اما گرانی با گران‌فروشی دو معقوله جدا هستند، اکثر کالاها در خارج استان تولید می‌شود و هزینه های حمل به شدت روی قیمت تاثیر گذار است که طی دو سال گذشته هزینه های حمل و نقل به شدت افزایش پیدا کرد.

معاون نظارت و بازرسی سازمان صمت خوزستان اضافه کرد: یکی از دلایل اصلی افزایش قیمت‌ها هزینه‌های حمل و نقل هستند، مخصوصا در اقلام خوراکی، اقلام حجیم هزینه های حمل بسیار بالا است و افزایش قیمت‌ها با توجه به بارنامه و درصد سود هزینه حمل اضاف خواهد شد، و درصورتی که تخلفی صورت بگیرد پرونده تشکیل می‌شود.

جباری تصریح کرد: عمده ترین مشکل ما، واگذاری قیمت‌ها طی چندسال گذشته به انجمن ها است که این موضوع را در محصولات لبنیات، لاستیک و… شاهد بودیم، انجمن های صنفی که ۹۸ درصد آنها خارج از استان هستند به صورت مستمر افزایش قیمت داده اند و هزینه های توزیع به آنها اضاف شده که دلیل اصلی گرانی های اخیر قیمت تمام شده کالاها است که بازار را دچار تنش می‌کند.

وی با بیان اینکه تولید باید متناسب با مصرف باشد تا منجر به نوسانات سینوسی نشود، عنوان کرد: برای جلوگیری از این وضعیت، کالاهای مصرفی متناسب با جمعیت و سرانه مصرف استان تنظیم شود که کمبود آن موجب به گرانی و گران‌فروشی، و زیادی آن نیز باعث آسیب به تولید کننده نشود.

تشخیص قاچاق بودن طلا بر عهده کارشناسان کمیته مشترک است

وی همچنین به طلای قاچاق توقیف شده در شهریورماه سالجاری اشاره کرد و گفت: در خصوص طلای قاچاق، کمیته ای متشکل از سازمان صمت و استاندارد تشکیل شده و گشت مشترکی نیز انجام می دهند، چرا که این سازمان به تنهایی نمی تواند قاچاق بودن طلا را اثبات کند.

جباری در ادامه مطلب فوق، عنوان کرد: برای قاچاق بودن یا نبودن طلا از اداره کل استاندارد، تعزیرات و صاحب نظران این حوزه استفاده می شود؛ برهمین اساس پرونده های طلاهای قاچاق تکمیل و ارسال شده اند و اکنون در حال طی کردن مراحل قانونی خود هستند.

وی بار دیگر به موضوع طلای قاچاق ضبط شده در سالجاری اشاره کرد و افزود: در گشت مشترک پرونده به عنوان قاچاق تشکیل و ارسال شد که نظر کارشناسان ما بر قاچاق بودن این طلاها بوده است.

وی اضافه کرد: کمیسیون قاچاق در استانداری به صورت مستمر برگزار می شود که ریاست آن برعهده معاونت امنیتی استاندار است و سازمان صمت، اداره کل تعزیرات حکومتی و… در این کمیسیون حضور دارند و مسائل کسانی که به قاچاق نبودن کالاهای خود اعتراض داشتند، در این کمیسیون مطرح می شود.

وی در پایان گفت: علاوه بر طلا، پرونده هایی نیز برای سایر کالاها با نظر کارشناسان تشکیل و برای صدور رأی ارسال می شود که بخش زیادی از پرونده ها رأی قاچاق بودن می گیرند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا