اخبار شهرستان های خوزستانتحلیلییادداشت

منطقه ازاد اروند کانون آزمون و خطای مدیران

اینروز ها با تغییر مدیریت در سطح عالی منطقه ازاد اروند امید ها بر آن است تا شاید افق روشن و اینده ای درخشانی را در رشد و شکوفایی توسعه منطقه شاهد باشیم هر چه در یک دهه اخیر به لطف سیاست های غلط مدیران سیاسی و فاقد انگیزه ، ویژه خوار و دارای تخلفات مالی شاهد نابودی ساختار توسعه ای منطقه ازاد بودیم ، گردشگری ، صنعت ، بطور کل به زوال رفت . حال با آمدن یک مدیر جدید تمامی نگاه ها بر آن است که چشم انداز و اینده منطقه چگونه خواهد شد عده ای قلیل چشم به بهبود اوضاع دارند و عده ای بیشمار و عامه مردم هیچ تفاوتی در میان مدیران نمیگذارند و معتقدند اوضاع بهتر از گذشته نخواهد شد ، بلکه بدتر از قبل میشود ، قاعده کلی آن است که مدیرعامل جدید با تیمی کاملا مجرب، متخصص و شایسته برنامه ریزی جامعی را برای ترمیم ساختار سازمان مطبوعش انجام دهد .

اما ظاهرا باز قرار است شاهد تکرار مکررات باشیم ، هر مدیری این اختیار را دارد که همکاران و معاونین خویش را از افراد مورد وثوق و مورد اعتماد خویش انتخاب نماید اما در این بین شایسته سالاری و تخصص و تجربه چه میشود ؟ در این میان رشته و تخصصی همسو با مناصب چه میشود ؟ اینجاست که سوال های متعددی به اذهان متبادر میگردد که آیا باز قرار است منطقه ازاد با مدیران جدید در مسیر آزمون خطا قرار گیرد .؟ ایا باز قرار است عده ای در مناصب قرار گیرند که نه تنها فرصت سازی نکرده بلکه مجری فرصت سوزی باشند ؟؟

از شواهد و قرائن پیداست که نه تنها به فکر توسعه منطقه نباید باشیم بلکه باید مهیایی یک پسرفت دیگر باشیم ، نگارنده معتقد است ما با یک تکرار مکررات مواجه هستیم اما اینبار در نوع متفاوتی از آن ، مدیرانی که در ساختار مدیریتی هیچ تجربه ای ندارند و قبای مدیریتی برای تنشان گشاد میباشد ، انچه که مشخص است و زمزمه های آن بگوش میرسد از اسامی نام برده می‌شود که هیچ سابقه و تجربه ای در خصوص مدیریت ها ندارند با چنین فرایندی می‌بایست عطای توسعه را در منطقه ازاد اروند به لقایش بخشید و باز فرصت سوزی و باز عدم توجه به خواست عامه جامعه ، نخبگان و صاحبان سرمایه و صاحبان صنایع .هر گاه مدیران ارشد و مجریان دولت از مشورت با متخصصان و شایستگان و نخبگان در جامعه غافل شوند دست به اقداماتی میزنند که نتیجه کار همین میشود که تا به حال دیده ایم .

ظاهرا قرار است درب بر روی یک پاشنه بچرخد . عامه مردم سالهاست با عقب ماندگی ها ، واپسگرایی ها ناشی از مدیران رانتینری سفارشی ناکارامد و دارای پرونده های قضایی که اموال بیت المال را حیف میل کرده اند خون دل میخورند ، مدیران سیاسی که هیچکدام نه تجربه ای داشتند و نه تخصص ای در زمینه مدیریت محوله ، مدیرانی که با کم توجهی و عدم توجه به صنایع و شهرک های صنعتی و در نهایت تولید ، و عدم توجه به زیر ساخت ها نابودی صنعت و صنایع کوچک را رقم زدند و سبب افزایش آسیب های اجتماعی گردیدند و با آمار سازی و اوضاع را گل و بلبل نشان دادند و منطقه را دچار آسیب های فراوان نمودند .

لازم به ذکر است هر انتصاب بدون برنامه و فاقد شایستگی ، سرخوردگی عده کثیری متخصص و نخبه را در پی خواهد داشت که این عملکرد باعث میگردد متخصصان و نخبگان در جامعه مجال عرض اندام نیابند ، انتصابات اتی تر و خشک را با هم خواهد سوزاند مدیرانی انگشت شماری که واقعا فعال و زحمت کش و پرتلاش و با انگیزه و با برنامه بودند نیز ظاهرا باید غزل خداحافظی بخوانند ، ای کاش برای انتصابات یا جابجایی های برخی مدیران پیش از تغییر از نخبگان ، متخصصان و صاحبان صنایع و تولید کنندگان نظر سنجی صورت می‌پذیرفت مدیرانی که در دوره قبل مجال عرض اندام نیافتند از آن ور رانده و از این ور مانده محسوب شدند .

منصور فاضلی
عضو شورای عالی مرکزی مجمع متخصصین خوزستان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا