اختصاصی راوی جنوبتحلیلییادداشت
موضوعات داغ

عوامل تاثیر گذار در خصوص بیکاری جوانان خوزستان ناشی از عدم برنامه ریزی ، اقدام و عمل است .

روز گذشته ۶آبان حجت السلام و المسلمین اژه ای رئیس محترم قوه قضاییه در خصوص بیکاری جوانان خوزستان مطالبی ایراد نمود اند و در این خصوص گلایه های فراوانی داشته و در باب معلول های بیکاری و فرایند آن سخن گفته اند .

در این خصوص باید گفت اگر فی‌الواقع بدنبال رفع معضل و مشکل بیکاری جوانان خوزستان باشیم باید قبل از هر چیز برنامه ریزی بنیادی و اصولی داشته باشیم و سپس به رفع معضل بیکاری در کوتاه مدت ، میان مدت و بلند مدت اقدام نمایم .

اما چگونه چنین برنامه ای قابل اجراست ابتدا باید دانست برنامه دولت ۱۳ در خصوص رفع بیکاری جوانان چیست ؟
ایا عزمی برای حمایت واقعی از تولید جزم است ؟؟
یا باز با شعار و وعدهای پوچ مسئولین تولید گرفتار یک ضربه مهلک دیگر خواهد شد .

قاعدتا ما هنوز در خصوص رسیدن به یک کشور صنعتی فاصله بسیار داریم و هنوز با واردات بی رویه جزو اولین کشورهای پر مصرف در حوزه واردات هستیم ، وهیچ اندیشه و اراده ای برای ایجاد زیر ساخت های صنعتی در سر نداریم .

برای پی بردن و عارضه یابی علل آسیب های اجتماعی باید ابتدا علت مهم معضل بیکاری را بیابیم و سپس از آسیب های اجتماعی ناشی از بیکاری همانند .طلاق ، دزدی ، اعتیاد ، فحشا ….دم بزنیم .

جناب اژه ای در مقالات متعدد نسبت به علت بیکاری جوانان خوزستان سخن رانده ام اما باز ناچار به تکرار آن میباشم .اولین علت بیکاری عدم سرمایه گذاری است که همین خود از عدم امنیت سرمایه گذاری ناشی می‌شود و نبود جاذبه های سرمایه گذاری .

هر سرمایه گذاری ابتدا به امنیت و بازگشت سرمایه خویش می‌اندیشد و سپس درمناطقی که جاذبه های سرمایه گذاری ایجاد گردیده اقدام به سرمایه گذاری مینماید به تبع آن شغل ایجاد میگردد و سپس آسیب های اجتماعی ارام ارام کاهش میابد . اشتغال زایی فراوان باعث توسعه متوازن منطقه میگردد صادرات اغاز و ارز آوری باعث اشتغال غیر مستقیم میگردد و شاخص های اقتصادی منطقه بالا میرود و به تبع آن شاخص های اقتصادی کشور ، اما بدون در نظر گرفتن موارد فوق و ایجاد بستر سرمایه گذاری ، هر سخنی ، شعاری بیش نبوده و نخواهد بود .

امروز در دنیا صنایع کوچک به کمک کشورهای صنعتی و توسعه یافته آمده اند معضلات بیکاری را برطرف نموده بطوری که کمبود نیروی کار خود را از کشورهای دیگر تامین می‌کنند و با ایجاد زیر ساخت ها ، برنامه ای جامع در خصوص صنایع مولد تمامی دغدغه های خویش را در این خصوص برطرف نموده اند ،( آلمان، لهستان ، بلژیک و…) اما در کشور ما بدلیل اشتیاق فراوان مدیران و مسئولین منفعت طلب به سرمایه گذاری در صنایع بزرگ و سود اور اصولا در اندیشه رفع معضل بیکاری نیستند زیرا صنایع بزرگ پر هزینه با اشتغال اندک هستند .

مدیرانی که هر کدام به واسطه چپاول بیت المال به ثروت های انبوه رسیده اند و ره صدساله را یک شبه رفته اند .مدیران بی برنامه و بی انگیزه ای که هیچ توجه ای به تولید مولد و صنایع پایین دستی نداشته و اصلا با وازه آن بیگانه هستند و در نهایت مدیرانی که به محض انتصاب سریعا افراد سفارش شده و نوپا و بدون در نظر گرفتن فاکتور های از قبیل تجربه و شایستگی و تخصص را به کار گماشته و اوضاع همین میشود که میبینیم ،دلایل فوق الذکر عمده ترین فاکتور های تاثیر گذار در بیکاری یک منطقه است و به همین دلیل تولید در کشور ما به شعاری بدون اقدام و عمل بدل گشته .

شاید با خود فکر کنیم که اینگونه نیست و همه در تلاش هستند تا صنایع پایین دستی جای خویش را در صنعت پیدا کرده و توسعه یابد اما با نگاهی به روند حمایتی دولت ها از صنایع مولد متوجه خواهیم شد هیچکدام از دولت ها هیچ تفکری در این خصوص نداشته و تمامی برنامه ها و اقدامات در جهت زمینگر نمودن صنایع کوچک بوده و تا برنامه و اقدام عملی برای آن تدوین واجرا نگردد بیکاری همچنان بیداد کرده در پی ان آسیب های اجتماعی به مراتب بیشتر خواهد شد .
والعاقبه للمتقین الهم و اجعلنا من المتقین

منصور فاضلی
عضو شورای عالی مرکزی مجمع متخصصین خوزستان

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا