اخبار خوزستاناخبار مهماقتصادیتحلیلی
موضوعات داغ

راوی جنوب گزارش می دهد؛ سود پتروپالایشگاه ۲ برابر بیشتر از پتروشیمی و پالایشگاه مجزا

سودآوری واحدهای پتروپالایشگاهی در بلندمدت، سرمایه گذاران حوزه پالایش نفت را به سمت ادغام پالایشگاه ها با واحدهای پتروشیمی سوق داده است. تحقیقات نشان می دهد حاشیه سود احداث یک واحد پتروپالایشگاه، دو برابر بیشتر از احداث پالایشگاه و پتروشیمی به صورت مجزاست.

راوی جنوب| بخش اول/ سال های متمادی زنجیره استحصال میعانات نفت و گاز به صورت حلقه های مجزا صورت گرفته و صنایع پالایشگاهی از صنعت پتروشیمی تفکیک شده اند.

این جدایی در مدیریت کلان حوزه نفت و گاز نیز مشهود است؛ به طوری که در ایران شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی از شرکت صنایع پتروشیمی زیرمجموعه وزارت نفت به صورت مجزا مدیریت می شوند.

افزایش بهره وری و کارایی با تقلیل هزینه ها در پتروپالایشگاه

واحدهای پتروشیمی بر اساس خوراک به دو نوع مایع و گازی تفکیک می شوند و با توجه به مسائلی مانند قیمت پایین گاز و عدم تامین پایدار خوراک مایع، پتروشیمی های پایه گازی بیش از واحدهای دیگر گسترش یافته و توسعه نامتوازن صنعت پتروشیمی نیز ناشی از همین تامین خوراک اولیه است.

مدل های پیشرفته توسعه صنایع پالایشی و پتروشیمی بر اصل ادغام استوار است و مهندسی اقتصاد صنعتی روز دنیا به این نتیجه رسیده است که ساخت واحدهای پتروشیمی در کنار پالایشگاه ها، صرفه اقتصادی بیشتری به همراه دارد.

سود پتروپالایشگاه ۲ برابر بیشتر از پتروشیمی و پالایشگاه مجزا
محمد حاتمی کارشناس حوزه نفت و انرژی با اشاره به مزایای تجمیع پالایشگاه و پتروشیمی می گوید: افزایش حاشیه سود فرآوری نفت، کاهش آلودگی، کاهش هزینه های تامین خوراک، مدیریت یکپارچه و هماهنگی میان واحدها از مزایای ایجاد واحدهای پتروپالایشگاهی است.

وی معتقد است با توجه به تحقیق صورت گرفته در یک مرکز پژوهشی، حاشیه سود یک پالایشگاه ۲۰۰هزار بشکه ای در وضعیتی که به صورت مجزا فعالیت نماید در مقایسه با حالت ادغام با یک کراکر بخار ۶۵۰هزار تنی به صورت پتروپالایشگاه حاشیه سود تقریبی ۲ تا ۵ برابر کمتر دارد. نتایج این پژوهش در قالب نمودارهای زیر در نقاط مختلف دنیا نشان داده شده است.

البته حاتمی خاطرنشان می کند که هزینه ایجاد پتروپالایشگاه با کراکر بخار ۶۵۰هزار تنی برابر با ۵۰۰ میلیون دلار است اما با افزایش سرمایه ۱۷ درصدی می توان به حاشیه سود فرآوری نفت خام ۲ تا ۲.۵ برابر بیشتر دست یافت.

این کارشناس نفت و انرژی در نهایت معتقد است که افزایش حاشیه سود فرآوری به معنی افزایش نرخ بازگشت سرمایه نیست و این حاشیه سود به میزان کل سرمایه صورت گرفته برای هر پروژه بستگی دارد.

مزیت های متعدد ساخت پتروپالایشگاه در مقایسه با پالایشگاه و پتروشیمی مجزا

اگرچه از لحاظ مدت زمان ساخت نیز ایجاد پتروپالایشگاه زمان بیشتری از پالایشگاه نیاز دارد، اما سود بلندمدت و مزایایی که برشمرده شد می تواند هزینه و زمان را با سودآوری جبران کند.

با تجمیع پالایشگاه و پتروشیمی می توان انتظار سودی بیشتر از واحدهای مجزا را داشت؛ علاوه بر این در یک مجموعه پتروپالایشی با اشتراک گذاری جریان های مواد، نیروی انسانی و سرویس های مختلف همچون خدمات زیست محیطی و حمل و نقل و …، بین واحدهای مختلف، در نهایت بازدهی کل مجموعه افزایش می باید.

بنابراین با سودآوری بیشتر واحدهای پالایشی و پتروشیمی در قالب پتروپالایشگاه، انگیزه بخش خصوصی نیز برای ورود و سرمایه گذاری در این صنعت افزایش می یابد و بدین ترتیب، می توان انتظار داشت که جریان صادرات نفت خام به تولید ارزش افزوده با محصولات متنوع تبدیل شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا