اخبار خوزستان

سیستم فاضلاب خوزستان مشکل اساسی دارد/مدیران ناکارآمد و کم ‌کار باید برکنار شوند/ادغام آبفا اهواز و استان غلط بود

استاندار خوزستان با ۷۰ شهر خوزستان سیستم فاضلاب ندارند، گفت: از ۸۵ شهر خوزستان، سیستم فاضلاب فقط ۱۳ شهر پیشرفت داشته و بیش از ۷۰ شهر نیز سیستم فاضلاب ندارند.

به گزارش راوی جنوب؛ امروز یکشنبه(۱۵ فروردین ماه ۱۴۰۰) قاسم سلیمانی دشتکی در اولین نشست خبری خود با اصحاب رسانه اظهار کرد: یکی از مهمترین اولویت ها، رفع مشکلات جاری مردم است که شامل اصلاح ساختار، اصلاح سیستم فاضلاب و حل مشکلات آب شرب است.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۶۵ درصد منابع کشور در خوزستان وجود دارد، اما متأسفانه با این میزان منابع شاهد رشد توسعه‌ای خوبی در خوزستان نیستیم، افزود: بیش از ۷۰ شهر خوزستان سیستم فاضلاب ندارند

استاندار خوزستان با اشاره به مشکلات سیستم فاضلاب در سراسر استان، افزود: از حدود ۸۵ شهر در استان، ۱۳ شهر فاضلاب نیم بند دارند، یعنی کامل نیست و بیش از ۷۰ شهر ما نیز اصلا سیستم فاضلاب ندارند؛ همچنین از حدود ۴ هزار روستای موجود، حدود ۷۰۰ روستا لوله کشی آب و آب بهداشتی ندارند و جیره بندی است یا با تانکر آبرسانی می شود.

عالی ترین مقام دولت در استان ادامه داد: با این حالِ سیستم آب های روان سطحی نیز در زمان بارندگی باعث ایجاد مصیبت می شود و سیستم فاضلاب نیز مشکلات زیادی به وجود آورده است.

سلیمانی همچنین عنوان کرد: مشکلات آب و فاضلاب در استان خوزستان بسیار زیاد است، و هر وقت به آن‌ها تذکر دادیم از عدم تأمین منابع گلایه می‌کنند! مدیران باید دنبال منابع اعتبار بگردند، منابع دادنی نیست، گرفتنی است. مثلاً دیده شده است به خاطر ۱۴۰۰ متر لوله، آب ۳۴ روستا قطع شده و یا به دلیل عدم لوله‌کشی ۲۵ کیلومتری، ۹۵درصد پروژه معطل مانده است! متأسفانه با وجود این تذکرات روند اجرای پروژه‌ها هنوز هیچ تغییری نکرده است.

وی با اشاره به اهمیت حل مشکلات فعلی مردم، گفت: همچنین باید در خصوص آب های سطحی به جمع بندی برسیم. در این راستا کارهایی انجام شده و ما نیز در حال پیگیری هستیم. با هشت بانک تفاهم‌نامه‌ای بسته شده که قرار است ۲ هزار و ۱۹۰ میلیارد تومان برای اصلاح سیستم فاضلاب و آب شرب تخصیص دهند. وزیر نفت نیز یک قول داد که حدود ۲ میلیارد یورو از مازاد درآمدهای نفتی را در قالب میان مدت و کوتاه مدت به استان اختصاص دهند تا این مشکلات حل شود که این اعتبار در قالب استفاده از صندوق توسعه ملی با اذن رهبری یا در قالب لایحه ای از مجلس انجام خواهد شد و سالانه حدود ۲ درصد از مازاد درآمد علاوه بر سهم قبلی، به استان اختصاص داده شود.

استاندار خوزستان با تأکید بر اینکه مدیرانی که پاسخگو نیستند و همچنین کسانی که وعده‌های خود را عملیاتی نمی‌کنند به‌عنوان مدیران دروغ‌گو معرفی می‌شوند، خاطرنشان کرد: کسی نمی‌تواند با من زورآزمایی کند، اگر حرفی منطقی باشد می‌پذیرم ولی اگر مدیری عملکردی ضعیف دارد و یا کم‌کار است باید جمع کند و برود.

وی در پایان ادغام آبفا اهواز و استان را غلط دانست و گفت: ۳۲ میلیارد برای حقوق آبداران آب‌وفاضلاب استان تامین و پرداخت شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا