اجتماعیاخبار خوزستان

هویت صنعت نفت جنوب، ضامن حفاظت از صنعت نفت است

نخستین نشست شورای راهبردی مدیریت موزه‌ها و اسناد تاریخی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب برگزار شد.

نشست شورای راهبردی مدیریت موزه‌ها و اسناد تاریخی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب امروز پنج‌شنبه ۶ مهرماه، با حضور مهندس دانشی مدیرعامل شرکت، مدیر مرکز اسناد و موزه‌های صنعت نفت، مدیرعاملان شرکت‌های نفت و گاز گچساران و مسجد سلیمان و جمعی از مدیران عالی مناطق نفتخیز جنوب برگزار شد.

در این نشست، مهندس علیرضا دانشی ضمن گرامیداشت هفته دفاع مقدس و هفته وحدت، حفاظت از تاریخ صنعت نفت را مهم بیان کرد و گفت: خوشبختانه با همت و تلاش کارکنان صنعت نفت، به ۱۰۰ درصد برنامه تولیدی خود که توسط دولت و وزارت نفت ابلاغ می‌شود، دست پیدا کردیم.

وی افزود: وظیفه صنعتی و تولیدی خود را با قدرت تمام انجام داده و براساس برنامه تا دو یا سه سال آینده می‎‌توانیم کلیه کمبودها و نواقص صنعتی در زمینه تجهیزات و امکانات را رفع کرده و شاهد آثار شگرفی در صنعت باشیم.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، وظیفه خود در مقابل آیندگان را بسیار مهم دانست و اظهار داشت: متاسفانه تاکنون تاریخ صحیحی از صنعت نفت جنوب به خصوص حماسه کارکنان نفت در دوران دفاع مقدس ثبت و منتشر نشده است.

وی ادامه داد: همچنان که نسبت به برنامه فعلی خود وظیفه داریم نسبت به آیندگان خود نیز وظیفه داریم و وظیفه ما حفظ و نگهداری از داشته‌ها و درواقع حفاظت از هویت صنعت نفت است.

مهندس دانشی بر استفاده از تجربه دیگران در حفاظت از تاریخ صنعت تاکید کرد و گفت: در تمام کشورهای دنیا به خصوص کشورهای دارای قدمت صنعتی، نسبت به حفظ آثار و اسناد تاریخی بسیار توجه شده است که با سرمشق گرفتن از تجربیات آنان در جهت پاسداشت از ارزش‌های تاریخی استفاده کرد.

در ابتدای این نشست، مهندس سعید آتشبار مدیر موزه‌های شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، با ارائه گزارشی از عملکرد مدیریت موزه‌های نفت جنوب در یک سال گذشته، بر تشکیل ساختار نظامند در مدیریت موزه‌های نفت جنوب تاکید کرد و گفت: با تاکید مدیریت موزه‌ها و اسناد وزارت نفت و همچنین مدیرعامل محترم، مبنی حفاظت از تاریخ نفت جنوب، اقداماتی در زمینه تشکیل یک ساختار منظم برای نگهداری و حفاظت از آثار تاریخی صنعت نفت انجام شده است.

وی افزود: مسجدسلیمان به عنوان شهری که اولین اکتشاف نفت ایران در آن صورت گرفته، شایسته است موزه‌ای با عظمت داشته باشد و با برنامه‌ریزی انجام شده پروژه تکمیل آن در دست اقدام است اما دیگر شهرهای نفتخیز ما نیز در زمینه صنعتی دارای تاریخی پرافتخار هستند که توجه ما بر تشکیل موزه در کلیه شهرهای نفتی است.

مدیر موزه‌های مناطق نفتخیز جنوب، عدم غفلت از تاریخ تمام مناطق نفتی را مهم دانست و اظهار داشت: با مذاکرات صورت گرفته، تشکیل موزه در کلیه شرکت‌های تابعه در اولویت کاری ما قرار گرفته و در بازدید های صورت گرفته، هم نقاط ضعف، مشکلات و مناطق مستعد برای ایجاد موزه نفت بررسی شده‌اند.

وی ادامه داد: ایجاد موزه نفت در تمام شهرها، علاوه بر حفظ آثار تاریخی و صنعتی و همچنین هویت صنعت نفت جنوب، باعث ایجاد فرصت های جدید اشتغالی در کنار توجه به جنبه جاذبه گردشگری موزه‌های صنعتی و ایجاد فرصت های درآمدی برای نفت خواهد بود.

مهندس آتشبار همچنین بر توجه بر اهواز به عنوان شهری با قدمت نفتی حدود ۱۰۰ ساله گفت: اهواز دارای ظرفیت های بسیاری از جمله ساختمانهای تاریخی و تاسیسات و تجهیزات با قدمت چندین ساله است که تشکیل موزه نفت در اهواز، باعث آثار بسیار مطلوبی هم برای صنعت استان و هم برای اقتصاد شهر خواهد شد.

در ادامه این نشست مهندس حسین شاملی، مدیر مرکز اسناد و موزه‌های صنعت نفت، ضمن تقدیر از توجه مدیریت مناطق نفتخیز جنوب به تاریخ نفت گفت: رویکرد استفاده صرف از ساختمان‌های میراثی برای موزه در بسیاری از کشورها منسوخ شده است و امروزه موزه ها را در کنار صنعت فعال برای نمایش پیشرفت و شرایط حال و گذشته قرار می‌دهند.

وی افزود: رویکرد مناطق نفتخیز جنوب در حفاظت و نگهداری از آثار تاریخی صنعت بسیار ارزشمند است و این رویکرد سبب کاهش تمرکز از تهران به شهرهای صنعتی خواهد شد.

مدیر مرکز اسناد و موزه‌های صنعت نفت ضمن اعلام حمایت از اقدامات در جهت موزه نفت اظهار داشت: حفاظت از آثار و اسناد تاریخی علاوه براینکه فرصت‌های جدیدی برای درآمد زایی و اشتغال زایی ایجاد می‌کند، در بسیاری از موارد و اختلافات همچون موضوع میدان گازی آرش می‌توانند راهگشا باشند و از ایجاد اختلافات سنگین با همسایگان جلوگیری کند.

وی با بیان اینکه ۲۵ میلیون سند تاریخی در حال حاضر در دسترس صنعت نفت است، بیان داشت: فرآیند دیجیتال سازی اسناد آغاز شده است و در حال حاضر حدود یک میلیون سند از حالت کاغذی به حالت دیجیتالی برای افزایش طول عمر و دسترسی راحت برای مخاطبان صورت گرفته است.

در ادامه مدیرعامل شرکت نفت و گاز گچساران با ارایه گزارشی از فرآیند احداث موزه نفت گچساران، گفت: زمین و مقدمات لازم برای احداث موزه گچساران صورت پذیرفته است و در این خصوص آثار و تجهیزاتی تاریخی نیز در حال انتقال به محل موزه است و به زودی شاهد خبرهای خوشی در این خصضوص خواهیم بود.

وی افزود: موضوع موزه نفت سال‌هاست و توسط افراد مختلفی در گذشته بیان شده است اما متاسفانه شاهد هم افزایی لازم و همت جمعی برای این موضوع نیستیم.

مهندس غلامرضا کمالی، توجه مدیران فعلی به موضوع تاریخ و موزه نفت قابل ستایش خواند و بیان داشت: این اقدام نیاز به یک همت گروهی و توسط همه مدیریت‌ها از جمله منابع انسانی، مالی و دیگر مدیران عالی است تا بتوان تصمیم جمعی بزرگ گرفت.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز مسجد سلیمان، در ادامه بر عجین شدن تاریخ نفت با فرهنگ مردم مسجد سلیمان گفت: با وجود اینکه بسیاری از مردم مسجد سلیمان از خانواده نفت نیستند، اما هنوز در میان بسیاری از مردم، واژه‌های و اصطلاحات صنعتی رایج است و این نشان از انس و بهم پیوستگی فرهنگ مردم مسجد سلیمان با فرهنگ صنعت نفت است.

وی با ارایه گزارشی از آخرین اقدامات در جهت توسعه موزه نفت مسجد سلیمان بیان داشت: با تاکیدات مدیریت عالی نفت جنوب، تلاش های خوبی در جهت توسعه موزه نفت صورت گرفته است که در این راستا مناقصات مختلفی برگزار و در برنامه کاری خود داریم تا با کمک بخش خصوصی، بتوانیم توسعه موزه را تسریع کنیم.

مهندس علیرضا هیهاوند تامین منابع مالی مناسب از مرکز را لازم دانست و اظهار داشت: صنعت موزه یک سرمایه گذاری است و در این خصوص انتظار داریم که با کمک و مساعدت تهران و مناطق نفتخیز جنوب، بتوان منابع مالی مورد نیاز را تامین کنیم.

به گزارش روابط عمومی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در پایان این نشست و طبق جمع بندی مدیرعامل محترم مقرر شد با پیگیری و نظارت جناب آقای اتشبار، در کمترین زمان ممکن متولیان موزه‌های شرکت‌های بهره‌برداری نفت وگاز گچساران و آغاجاری انتخاب شوند و برنامه زمانبندی اجرای پروژه‌های موزه تهیه گردد و جهت تعالی مختصات فنی کار، مشاوری مجرب و متخصص در حوزه میراث فرهنگی به کارگروه اضافه و نیز برنامه‌های دوماهانه جهت پایش و نظارت مستمر عملکرد مدیریت موزه‌ها و در صورت لزوم جلسات فوق العاده تشکیل شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا