اجتماعیاخبار مهماختصاصی راوی جنوب

رسانه‌ ملی؛ شهر آشوب دیروز، اتاق خلوت امروز / فراز و نشیب این روزهای سریال سازی در تلویزیون

راوی جنوب – سرویس فرهنگ و هنر : سریال‌های تلویزیون که در دهه‌ی شصت،هفتاد و هشتاد در میان مردم طرفداران خیلی زیادی داشتند حال مدتی می‌شود که دیگر جایگاه‌شان را نزد مخاطبین از دست داده‌اند، این اتفاق چندین دلیل دارد که از جمله‌ی آن؛ گسترش فضای مجازی، قدرت گرفتن شبکه نمایش خانگی، تولید آثار ضعیف تلویزیونی و دلیل آخر که اهمیت و حاشیه‌ی زیادی دارد میزان سانسور است.

علاوه‌بر این موارد یکی دیگر از دلایل ریزش مخاطب تلویزیون عدم اهمیت تلویزیون، به مهم‌ترین سرمایه‌ی خود یعنی هنرمندان بزرگی که همواره باعث محبوبیت و افزایش درآمد آن‌‌ها بوده اند است، مدیران محترم سیما با رفتار و مدیریت غلط خود باعث دلسردی آن‌ها از خانه‌ی خود یعنی تلویزیون شده‌ و همین کار باعث شده ‌آن‌ها روانه‌ی سینما و شبکه نمایش خانگی می‌شوند.

اگر به فیلم‌های پرفروش امسال شبکه نمایش خانگی دقت کنیم به سه اثر مانکن، هیولا و سالهای دور از خانه می‌رسیم که کارگردان هر سه اثر یعنی حسین سهیلی زاده، مهران مدیری و مجید صالحی از فرزندان قدیمی و پر‌کار تلویزیون بوده‌اند، حال چه شده ‌‌که این فرزندان در غربتی به نام شبکه نمایش خانگی احساس آرامش بیشتری دارند خود جای بحث بسیاری دارد.

چیزی که از احوال این هنرمندان برداشت می‌شود دلیل عدم حضور‌شان بیشتر به نامهربانی رسانه‌‌ی ملی بر‌میگردد؛ اما قطع به یقین دلایل دیگری نیز از جمله سود مالی مناسب در شبکه نمایش خانگی نیز مزید بر علت این عدم حضور شده است.

بعد از کوچ اجباری هنرمندانی چون؛ رضا عطاران، مهران مدیری، مجید صالحی و برادران قاسمخانی فضای تلویزیون برای فعالیت هنرمندان تازه نفس خالی شد اما هیچ وقت هنرمندان تازه نفس نتوانستند به گرد پای این بزرگان برسند و درحال حاضر این فاصله به حدی است که تلویزیون هنوز هم برای هزار و اندمین بار خانه به دوش، پاورچین و … را پخش می‌کند اما برای بار دوم نیز اثر برخی هنرمندان جدید را پخش نمی‌کند که این به ضعف آثار جدید سیما برمی‌گردد که بی اینکه کیفیت لازم را دارا باشد پول خرج می‌کند و درنهایت با شکست مواجه می‌شود. امثال این چنین آثاری در دهه‌ی نود کم تولید نشده‌اند.

یکی دیگر از دلایل عدم موفقیت سریال‌های تلویزیون، مقایسه شدن‌شان با سریال‌های شبکه نمایش خانگی است که به خاطر سانسور و ممیزی کمتر، دست خیلی باز‌تری در بیان مسائل روز جامعه دارند، مسئله‌ی سانسور نیز مسئله بسیار مهمی است زیرا عده‌ای از فیلمسازان به همین خاطر از تلویزیون فاصله می‌گیرند که سختگیری‌ها در صداوسیما خیلی بیشتر از وزارت ارشاد است.

چرایی این اتفاق که تلویزیون پس از شکوفایی استعدادها و تولید ستاره هایی چون رضا عطاران، مهران مدیری، مجید صالحی، سعید آقاخانی و … حال علاوه بر معرفی ستاره های جدید به ستاره سوزی افتاده است و شاید همین اواخر کارگردان تنها سریال پر طرفدار تلویزیون نیز روی به تولید سریال در شبکه نمایش خانگی آورده است.

تلویزیونی که در گذشته با پخش آثار موفقی چون متهم گریخت عطاران مردم را از خیابان‌ها به خانه‌هایشان می‌برد و شلوغی را از شهر می‌گرفت، حال تبدیل شده به اتاقی که خیلی دلگیر و خفه است‌، تلویزیونی که فرزندانی همچون رضاعطاران، مهران مدیری و حسین سهیلی زاده و … دارد نباید این روزها را تجربه می‌کرد ولی حال به خاطر سومدیریت و قدرنشناسی درحال تنبیه شدن است. امیدواریم این تنبیه خود خواسته‌ی صدا و سیما به پایان برسد و ما باز شاهد پخش آثار موفق و محبوب زیادی باشیم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا