اختصاصی راوی جنوباقتصادیبین المللتحلیلی

جهان در انتظار بحرانی دیگر

بحران اقتصادی ویران‌گر و کشنده‌تر از کرونا خواهد بود

دیوید بیزلی، مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا به تازگی در هشداری تلخ اعلام کرد که تعداد افرادی که از پیامدهای اقتصادی شیوع کرونا می‌میرند، به احتمال زیاد بیش از شمار افرادی خواهد شد که بر اثر ابتلا به خود این ویروس فوت می‌کنند.

راوی جنوب – سرویس اقتصادی: اگر فکر می‌کنید با پایان موج شیوع کرونا یا حتی کشف واکسن برای این ویروس کشنده همه چیز به پایان می‌رسد و زندگی مثل قبل می‌شود کاملا در اشتباه هستید. عواقب اقتصادی کرونا به سادگی می‌تواند به کشندگی خود کرونا باشد و مرگ‌های خاموش بسیاری را رقم بزند.

به گزارش راوی جنوب، آمار جدید مربوط به بیکاری و اشتغال آمریکا نشان می دهد که شمار بیکاران در این کشور فقط  طی هفته گذشته ۴٫۴ میلیون نفر افزایش یافته است. روزنامه فرانسوی لوموند نیز پنجشنبه گزارش داد طی پنج هفته از آغاز محدودیت ها برای مقابله با اپیدمی کرونا، بیش از ۲۶٫۴ میلیون نفر در آمریکا بیکار شده اند.

این بحران بدون هیچ اغراقی در تاریخ آمریکا بی سابقه است چون میزان فرصت‌های شغلی که در این مدت از دست رفته‌اند تقریبا با تمام فرصت‌های شغلی‌ای که از سال ۱۹۳۰ ایجاد شده‌اند برابری می‌کند. برخی این بحران بیکاری را با بحران بیکاری در دوران رکود بزرگ افتصادی سال  ١٩٢٩ مقایسه می‌کنند و حتی این بحران را به مراتب گسترده‌تر می‌دانند.

نکته‌ای که لازم است به آن توجه کنیم این است که این آمار تنها مربوط به آمریکا است کشوری که توان مالی خوب و اقتصادی به مراتب قوی برای حمایت از بیکاران و البته امکانات به نسبت خوبی برای دور کاری دارد. موج بیکاری در آمریکای لاتین، آمریکای جنوبی، آسیا و البته آفریقا به مراتب سهمگین‌تر خواهد بود و اثراتی عمیق‌تر به جای می‌گذارد که اقتصادهای ضعیف‌تر این مناطق توان ترمیم آن را ندارد.

دیوید بیزلی، مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا نیز به تازگی در هشداری تلخ اعلام کرد که تعداد افرادی که از پیامدهای اقتصادی شیوع کرونا می‌میرند، به احتمال زیاد بیش از شمار افرادی خواهد شد که بر اثر ابتلا به خود این ویروس فوت می‌کنند.

او تاکید کرد که بر اساس بررسی ها، پیامدهای اقتصادی شیوع بیماری کرونا باعث می شود که ۱۳۰ میلیون نفر دیگر تا پایان سال در آستانه گرسنگی قرار بگیرند.

برای لمس پیامدهای اقتصادی بحران کرونا کافی است کمی به اطراف خود نگاه کنید. هر کدام از ما حتما کسی را می‌شناسیم که بعد از شیوع کرونا شغلش را از دست داده باشد یا حداقل تا بازگشایی کارها حقوق نگیرد. البته در کشوری مثل ایران که زیر فشار تحریم‌های شدید اقتصادی است اثرات اقتصادی کرونا زودتر از دیگران به چشم آمد.

اول کارگران روزمزد و دستفروشان زیر فشار اقتصادی کرونا له شدند و حالا مشاغلی که به فرهنگ و هنر و مشتری روزنامه وابسته بودند مثل کتاب‌فروشی‌ها و کافه‌ها. اثرات اقتصادی کرونا این قدر شدید است که دولت برخلاف میلش مجبور به بازگشایی از مشاغل شده و توان هزینه کردن برای توقف تولید را ندارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا