اخبار خوزستاناخبار شهرستان های خوزستاناخبار مهماختصاصی راوی جنوباخرین خبر هاشورا و شهرداری ها بوشهر
موضوعات داغ

ماجرای شکستن بن بست بدهی بانکی شهرداری اهواز چه بود ؟

کمتر شهروند اهوازی است که بداند شهرداری این شهر سالیان سال بود که به علت بدهی حساب هایش قفل شده بودند و مانند سایر شهرداری های کلانشهر ایران قادر به استفاده از امکانات بانک های کشور نبود، اما ماجرا چه بود و چه شد ؟

راوی جنوب| ماجرای بن بست بانکی شهرداری اهواز به شورای دوم بر می گردد که شهرداری اهواز در آن زمان ۱۶ میلیون دلار از بانک بحرینی از طریق بانک ملت تسهیلات می دهد که با سود آن رقمی معادل ۲۰/۲ میلیون دلار می شود. این وام در بین برخی از افراد مطلع به وام خیابان نهج البلاغه معروف است که برای عریض کردن خیابان منتهی به پل علی ابن مهزیار اهوازی تخصیص داده شد.

بانک بحرینی ۱۶ میلیون دلار از طریق بانک ملت به شهرداری اهواز وام می‌دهد که سود این وام هم ۴/۲ میلیون دلار است و جمعا شهرداری اهواز ۲۰/۲ میلیون دلار بدهکار می‌شود .

بانک ملت ۸ میلیون دلار را به روز تبدیل به ریال می کند و تحویل شهرداری اهواز می‌دهد و ۸ میلیون دلار دیگر را برای پس دادن اقساط وام نگه می‌دارد.

شهرداری حدود ۳/۴ دلار را جهت بازپرداخت خود تامین می کند و عملا بانک ملت ۸/۱ میلیون دلار به بانک بحرینی پرداخت می کند که شهرداری اهواز علاوه بر تعهد پرداخت آن طبق قرارداد ملزم به پرداخت وجه التزام به ازای هر سال ۱۰ درصد می‌شود.

بانک ملت با اخطارهای متعدد درخواست تسویه حساب بدهی ارزی را می کند و در نهایت با اعلام مبلغ بدهی ۱۷/۱ میلیون دلار (حدود ۹۰۰ میلیارد تومان به نرخ امروز) در تاریخ ۹۸/۷/۸ با ارسال اظهارنامه های بدهی های شهرداری اهواز را به سرفصل مشکوک الوصول برده و عملاً شهرداری اهواز را از هرگونه خدمات بانکی حتی اخذ دسته چک و باز کردن حساب و … محروم می کند.و با توجه با اینکه بانک خصوصی در راستای وصول مطالبات خود بی کم و کاست طبق قرارداد پیگیری قضایی را آغاز می کند.

با شروع دوره جدید مدیریت شهری با توجه به لزوم اخذ تسهیلات اوراق وام و… تعیین تکلیف وام بانک ملت در اولویت قرار می گیرد و با رایزنی های فراوان هیات مدیره بانک ملت با همراهی مجتبی یوسفی نماینده اهواز در گام اول با بخشودگی ۵۰ درصد جرائم به شرط تسویه نقدی (حدود ۱۲/۵ میلیون دلار به نرخ امروز حدود ۶۵۰ میلیارد تومان ) موافقت می نماید .

با پیگیری های فراوان شهرداری اهواز و یوسفی نماینده اهواز و مکاتبه با کلیه مراجع ذیربط و در نهایت با مساعدت بانک مرکزی و مساعدت ویژه بانک ملت ۱۰۰ درصد جرائم بخشوده و با تخصیص ارز توسط بانک مرکزی کل بدهی شهرداری به بانک ملت که معضل ۱۵ ساله شهرداری اهواز بود به طرز معجزه آسایی حل می‌شود و شهرداری پس از سالها از تسهیلات مالی شبکه بانکی بهره مند گردید که می‌توان از آن جمله به اخذ ۴۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت جهت خرید اتوبوس ،۲۵۰ میلیارد تومان تسهیلات جهت پروژه های عمرانی، ۴۰ میلیارد تسهیلات جهت پسماند،۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات جهت خرید ماشین آلات اشاره نمود.

بدیهی است سنگی که در گذشته به چاه انداخته شد با خروج شهرداری اهواز از چنین بن بست بدهی کلان بانکی که یک اقدام بزرگ و کم نظیری در کارنامه مجتبی یوسفی و رضا امینی است گره بزرگی را از مشکلات شهروندان اهوازی برای حال و آینده باز کرده است که بخشی از مستندات آن به اشتراک گذاشته شده است.

بخشودگی ، تخصیص ارز دولتی و بر طرف کردن این بدهی به بانک ملت را اهل فن می دانند چه دستاورد بزرگی است که به علت حجم گسترده مطالبه گری های فیک دیده نشده است قطعا چه یوسفی و امینی باشند و چه نباشد در آینده ابعاد این اقدام بزرگ و آسان کردن کار برای مدیریت شهری اقدامی بی نظیر است .

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا