اقتصادیاختصاصی راوی جنوب
موضوعات داغ

تزریق سنگ آهن در رگ‌های فولادی

کمبود مواد اولیه سنگ آهن برای شرکت های فولادی سبب شده تا این شرکت ها به دنبال ایجاد ظرفیت های جدید جهت تامین موارد اولیه خود باشند.

به گزارش راوی جنوب، شرکت فولاد خوزستان درسال ۱۴۰۰ سند چشم اندازی تعریف کرد تا ۱۴۱۰ که ظرفیت تولید خود را به ۱۳.۶ میلیون تن برساند.
این یک جهش بزرگی است که البته به خوراک اولیه مانند سنگ آهن نیاز دارد.
۱۸ مرداد ۱۴۰۲ خبر خوب افتتاح معدن سنگ آهن روستای گوزلدره استان زنجان که توسط شرکت فولاد خوزستان خریداری شده بود منتشر شد.
این معدن ظرفیت تولید یک میلیون تن کنسانتره را ایجاد می کند و کنسانتره یکی از مواد اولیه کلیدی برای شرکت های فولادی به ویژه فولاد خوزستان است که به گفته مدیران این شرکت برای تداوم کار باید سالانه دو معدن افتتاح شود.
خبر خوب دیگر احداث خط خردایش و دانه‌بندی با ظرفیت ۱۰۰ هزار تن در ماه در همان نزدیکی است.
اما چرا این خبرها برای آینده فولاد خوزستان خوب است؟
بر اساس گزارش دیوان محاسبات ۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تن ذخیره سنگ آهن کشور است و اگر به سمت ایجاد معادن جدید نرویم تا ۱۷ سال آینده بیشتر ذخیره سنگ آهن مصرف و تمام می شود.
از سوی دیگر مجموعه هایی که در گذشته سنگ آهن تامین می کردند اکنون به جای تمرکز بر معدن داری، اکتشاف و توسعه وارد صنایع پایین دستی شدند.
همین امر سبب شد که تأمین سنگ آهن برای برخی شرکت‌های فولادی به موضوعی بحرانی تبدیل شود چراکه معدن داران فقط مواد اولیه مورد نیاز شرکت های خود را تامین می کردند.
براین اساس اکتشاف و ایجاد معادن سنگ آهن اهمیت چندبرابر پیدا کرد.
واحد تأمین مواد اولیه در شرکت فولاد خوزستان کار تامین سنگ آهن را انجام می‌داد اما اکنون با این دیدگاه شرکت توسعه معدن فولاد خوزستان در سال ۱۴۰۰ تاسیس شد که بتواند با جمع کردن متخصصان حوزه معدن ظرفیت های جدیدی را برای تامین سنگ آهن ایجاد کند.
شرط بقای شرکت فولاد خوزستان تامین خوراک اولیه است و اگر این شرکت می‌خواهد در آینده از تولید بازنماند باید به بالادست زنجیره خود ورود کند.
این شرکت برای تولید ۴ میلیون تن فولاد نیازمند تأمین خوراک و مواد اولیه است. به همین دلیل در مصوبه هیئت مدیره فولاد خوزستان در سال ۱۴۰۰  شرکتی جدید به نام توسعه معادن فولاد خوزستان شکل می گیرد.
سید وحید سیدعلی مدیرعامل شرکت توسعه معادن فولاد خوزستان شده و کار در همان سال آغاز می شود.
او می‌گوید: همان سال ۱۴۰۰ به سرعت بخش های مختلف شرکت را فعال کردیم و اکنون پس از گذشت ۲ سال سرمایه این شرکت به یک هزار میلیارد تومان رسیده است.
وی با بیان اینکه مولفه های پیچیده ای برای تملک یک معدن وجود دارد گفت: تا سال ۱۴۰۰ سند بخصوصی در کشور برای تملک معاون وجود نداشت. سال ۱۴۰۰ از کارشناسان و مشاوران خبره برای خرید، نحوه قیمت گذاری و ارزش گذاری یک معدن مشورت گرفتیم و توانستیم الگوریتمی ایجاد کنیم که یک معدن را به لحاظ فنی مورد ارزش گذاری قرار دهد.
براساس این الگوریتم ها بود که شرکت توسعه معادن فولاد خوزستان در کمربند آهنی که از غرب تا فلات مرکزی کشور است ۱۸ مورد معدن را انتخاب کرده و نتیجه آن تملک دو معدن در استان زنجان شده است.
مدیرعامل شرکت توسعه معادن فولاد خوزستان این نوید را به سهامداران عمده داد که در آینده نزدیک ۱۰ معدن دیگر برای تامین خوراک پایدار تملک خواهد شد.
برای فروآلیاژها، آهک و دولومیت نیز کارهایی صورت گرفته که یک معدن آهک دولومیت در خوزستان برای خرید در نظر گرفته شده است.

معدن هزینه نیست، سرمایه گذاری است
باید به این نکته توجه کرد که معدن هزینه نیست، سرمایه گذاری برای حفظ بقا است.
تاکنون در کشور بیش از ۲۰۰ تا ۲۵۰ متر در یک معدن به صورت جامع کار اکتشافی صورت نگرفته است.
معدن چون یک جای بسته و نهفته است با طرح های توسعه ای فرق دارد. شما در طرح های توسعه،  پیشرفت را لمس می کنید اما معدن تا اکتشاف نکنی و جلوتر نروی چیزی مشخص نیست.
معدن صبوری و شکیبایی می خواهد اما براساس پلن و برنامه ریزی باید جلو رفت.
این درحالی است که در معدن گوزلدره نزدیک به ۲۵۰۰ متر طول به مدت ۹ ماه حفاری صورت گرفته که ماحصل آن صدور پروانه برداشت ۱۰ میلیون تن سنگ آهن شده است.
در معدن دوم نیز که به فاصله یک ساعت‌ از معدن گوزلدره قرار دارد حدود ۸ ماه حفاری صورت گرفته و ابتدای سال ۱۴۰۳ افتتاح می شود.
عیار کلوخه معدن گوزلدره در پروانه آن ۴۴ درصد ذکر شده که در نوع خود کم نظیر است.
اکنون ۳۳ میلیون تن سالانه تولید فولاد کشور است و در سال ۱۴۰۴ باید به تولید ۵۵ میلیون تن برسیم.
حدود ۱۶۷ میلیون تن سنگ آهن نیاز است و در حال حاضر ۱۰۵ میلیون تن تولید می شود که قرار است ۴۰ میلیون تن نیز اضافه شود اما این اتفاق همچنان محقق نشده؛ با این وجود هنوز نیاز به ۲۲ میلیون تن در سال سنگ آهن وجود دارد.
احداث واحد کنسانتره سازی از دیگر اقدامات شرکت توسعه معادن فولاد خوزستان است که با واکنش برخی فعالان محیط زیستی مواجه شده اما باید گفت که این واحد قرار نیست در معدن احداث شود بلکه در شهرک های صنعتی احداث خواهد شد. به همین سبب شهرک صنعتی مورد نظر موظف است که به این واحد نیز مانند سایر واحدهای تولیدی زیرساخت داده و آب و گاز را تامین کند.
براساس اظهارات مدیرعامل شرکت توسعه معادن فولاد خوزستان قطعا تا پایان سال ۱۴۰۲ مجوز احداث واحد کنسانتره سازی اخذ خواهد شد.

به نظر می رسد با تدابیر اندیشیده شده در شرکت فولاد خوزستان، این شرکت در آینده‌ای نه چندان دور علاوه بر توانمندی کامل در تامین خوراک اولیه خود، میتواند به سرمایه‌گذاری و فروش سنگ آهن در کشورهای دیگر دسترسی پیدا کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا